„A társulat Harag György nevét viseli. Ennek valamit jelentenie kell.”

Ma reggel a Livingroom ismét üres volt. Arra vártam, hogy legalább a szatmári társulat itt marad beszélgetni, és kialakulhat egy jobb, oda-vissza (alkotó–befogadó) beszélgetés. Ezt a jobbat most arra értem, hogy sajnos alig volt olyan alkalom, ahol nem csupán magunk voltunk. Szerettem volna hallani Kányádi Szilárdot (Kopjáss István) és Sándor Annát (Lina, a felesége) nyilatkozni a Rokonok című előadásban tapasztalt munkafolyamatról, szerettem volna megosztani velük az előadás kapcsán bennem felmerült hiányérzeteket, de sajnos nem volt erre lehetőségem.


A társulatot Benedek Zsolt dramaturg és Balogh Attila rendező képviselte, akik jelenleg Szatmáron munkálkodnak. Elmondták, hogy október negyedikétől a Harag György társulat alapításának hatvanadik évfordulóját rendezvénysorozattal ünneplik. A társulat jelenlegi helyzetére rákérdezve nyitotta meg a beszélgetést Köllő Katalin. Az alkotók elmondták, újítás folyik Szatmáron. Jelenleg restaurálják a színházépületet, a művelődési központba való átköltözés pedig nehézséget okoz, mert a nézők megtartására erősebben kell koncentrálniuk. Másféle nyitásról is beszéltek: egyfajta újító szellem bevezetéséről, ezzel egyidőben a hagyományos polgári színjátszás felfrissítéséről és megtartásáról. Ezt a két dolgot össze kell egyeztetni, mert a közönségnek mindkettőre szüksége van. Az újabb stílus kamaraelőadások, stúdióelőadások formájában van jelen (jelenleg Antigoné készül, nem pontos Szophoklész-fordítás, hanem átirat alapján), a Rokonok jellegű produkciók pedig nagytermiek maradnak.

Kata feltette a kérdést, hogy vajon a közönségnek van-e olyasmire igénye, amit ők mint rendező–dramaturg páros képviselnek? Benedek Zsolt szerint a fiatal generáció jól fogadja az új színházi formákat, tehát nem pusztába kiáltott szó a próbálkozásuk. Kérdőíves felmérést is végeztek, hogy milyen előadást szeret a közönség: Nagybánya a komolyat (még mindig átjár oda Szatmár vendégszerepelni), sikere van ott az ún. drámai vonalnak. Szatmár viszont a szórakoztatóbb produkciókat szereti, de ott is megél az új forma (Csíki Zsolt rendező Schwajda György Himnusz című darabját vitte színre a színház Ács Alajos stúdiótermében), abban az esetben, ha létezik mellette sok más választási lehetőség.  Balogh Attila örül ennek a műhelymunkának, ami két-három éve kezdődött. Miniévadokat szerveztek sok közönségtalálkozóval. Örültek annak, hogy a közönség tagjai elmondták, hogy például tíz éve miért nem járnak színházba. Mert nem elégítette ki igényeiket, nem érdekli őket a sztárszínészeket ünneplő öltönyös színházbajárás. Legsikeresebb előadásnak A nyugati világ bajnokát tartják, mely „szűz szemnek” talán sok, ezért is keresik azt a megoldást, amivel ezeket a produkciókat a közönségnek fel lehet vezetni (például iskolákba elmenni, és beszélni a színházról).

Jó kérdés, hogy egy társulaton belül összeegyeztethető-e ez a két vonal. Babarczy László esetében ez működik, jelentette ki Balogh Attila, akinek osztályfőnöke volt a Rokonok rendezője. Elmondta, hogy Babarczy mindig nagyon jó volt abban, ahogy meglátta a tehetségeket, nagyon jó színészpedagógus, és jó színházvezető. Ahol ő jelen van, ott a dolgok „maguktól rendbe kerülnek”. Mindenkihez megtalálja az utat, ezért mindenkivel másképp beszél. Kerüli a kényelmetlenséget, összeeegyezteti a fiatal–nem fiatal generációt.

Úgy gondolom, hogy a beszélgetés lényege, a Rokonokról való párbeszéd elsikkadt ebben a találkozóban. Nyilvánvaló, az alkotók jelenléte nélkül senki sem osztja könnyű szívvel a problémákat. Köllő Kata észrevétele elindított egy rövid beszélgetést: „azt látom, hogy van egy nagyon érdekes, lecsupaszított tér,  jó megoldások az átdíszletezésre, van egy aktuális világa az előadásnak, és van rá próbálkozás, hogy ez találkozzon velünk, de mégsem éreztem működőképesnek sok helyen”.  Benedek Zsolt szerint a magyarországi és erdélyi színjátszás között van egy szakadék. Babarczy színháza szövegcentrikus, intellektusra alapozó színház. Bocsárdi László például sokkal inkább irracionális, artisztikusabb megoldásokat keres. Kolozsi Borsos Gábor színész szerint az előadást folyamatosan megszakító átdíszletezés ölte meg az élményt. Több volt a sötétben tapogatózás, mint amennyit az adott jelenetek elbírtak volna. A felvezető kórusének viszont jó impulzust hagy az emberben, szólt hozzá Kata, de aztán az is a levegőben marad, mindenki megfeledkezik róla.


A beszélgetésen résztvevők nagy része egyetértett abban (kivéve engem, aki e sorokat írom), hogy a színészi játéknak voltak nagyon őszinte pillanatai. Például a vörös szőnyegen való találkozás, a családról szóló jelenetek. A rendező elfogadtat egy jó konvenciót, amit nem visz tovább. Elhiteti velünk például egy szimbolikus díszlettel, hogy benne vagyunk a játékban, de aztán nem bízik bennünk, és behozza a lépcsőt, az asztalt, a széket. Hegyi Réka kijelentette, nincs türelme ehhez a fajta előadáshoz, hisz nem történik semmi a színpadon, hiányzik az előadásból a ritmus, a frissesség. A produkció Zsehránszky István újságíró számára sem hozott újat. „Azért még nem kell színházba menni, hogy napjaink aktuális szereplőit megtaláljuk. Lerágott csont ez a színházban. A házaspár jelenetei viszont igazak voltak, mert többet nyújtottak napi aktualitásnál, helyzetekbe hozták egymást.”

Köllő Kata számára Sándor Anna figurája kellemes meglepetés volt, a színész érzékelte a Lina-szerep lényegét. Jegyzeteim mögül kiszólva én (Szabó Réka) ennek ellentétét állítottam, a figurák kidolgozatlanságát (például a főszereplőnk személyiségének összeomlása abszolút súlytalan marad), a viszonyok elnagyoltságát (a magát adó szerelmi háromszög tragédiáját hiányoltam). Balogh Attila hozzátette, hogy azt az érettséget, amivel a műben Lina rendelkezik, nehéz egy ilyen fiatal színésznek magából elővenni. Ebben a kihívásban a cél tiszta volt: gyors öregedés. „A célt azért tűzzük ki, hogy vezessen, nem azért, hogy feltétlenül elérjük”, szállt a színészek pártjára. Az öngyilkosság kérdése is problémás marad, hiányzik egy erősebb utalás arra, hogy a feleség számára mit jelenthet ez a tragédia, hiszen ő az egyedüli (visszafogottsága, zsugorisága ellenére) akinek fontos ez a férfi. De nem nőtt oda az előadás, hogy katarzis hiányából születő katarzis meg tudjon történni, zárta le a vitát Balogh Attila rendező.

R.
Kapcsolódó linkek: