Harcos szentgyörgyiek

Az élet egy harc, s ha élni akarsz, harcolnod kell. Így summázhatnánk röviden Fehér Ferenc Kampf című rendezését, melyet a sepsiszentgyörgyi M Studio előadásában láthattak a kollokvium résztvevői. Nehéz az erdélyi nézők helyzete, hiszen nem sűrűn van alkalmuk mozgásszínházat látni, ezért is hatnak üdítően az M Studio fesztiválszereplései, s ezért lehetünk kíváncsiak a független társulat munkáira.



Az előadás címéből szinte bármire asszociálhatunk, nem igazán ad fogódzókat, bár nem is illendő ilyen elvárásokat támasztani. Annál fontosabb lenne azonban, hogy az egyórás produkció állítson valamit, s ne elégedjen meg egy viszonylag pontosan betanult koreográfia eltáncolásával. Mintha a rendező teljesen szabadjára engedte volna az értelmezési lehetőségeket, és a nézőre bízta volna, hogy mit lát bele a mozdulatsorokba. Akár örülhetnénk is ennek az ajándékba kapott szabadságnak, de inkább veszélyesnek érzem e játékot alkotó és néző között, hiszen könnyen a céltalan filozofáláshoz vezethet. Pedig vannak igazán értékes pillanatai az előadásnak. Ott van például az az igencsak hosszú jelenet, melyben Orbán Levente színész mintegy átalakul, s groteszk emberi lényként válik a többi táncos-színész (Bajkó László, Nagy Eszter, Polgár Emília, Szekrényes László, Veres Nagy Attila) irányítójává. A felügyelt létezés metaforájaként is értelmezhető koreográfia kezeskedik az alkotók összhangjáról, ritmusérzékéről és játékosságáról is, hiszen Orbán Levente karmesterként vezényli a társaság mozdulatait, játszik velük, kínozza őket, s jól láthatóan élvezi felsőbbrendű helyzetét. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy szükséges-e az egyszer már letáncolt koreográfiát még egyszer megmutatni a nézőknek, annyi változtatással, hogy ekkor már féloldalasan, háttal áll nekünk a kiszolgáltatott „tömeg”. Mintha kissé didaktikussá válna az ismétlés, ahogy az a fordulat is zavaróan egyértelmű és közhelyes, mikor az addig irányított embercsoport szembefordul elnyomójával, az említett, képzeletbeli karmesterrel, és fellázad a totális hatalom ellen.

Az üres (harc)tér megszünteti a konkrét hely és a pontos idő utáni vágyunkat. Nem érdekel, mikor és hol történik mindaz, amit látunk, noha nem is beszélhetünk egy egységes történet mozgásszínházi elbeszéléséről. Sokkal inkább különálló jelenetek egymásutániságának lehetünk szemtanúi, melyek közt az egyetlen kapocs Bajkó László fel-fel bukkanása egy hosszabb sötétség után, mikor is fél lábán térdepelve, kissé patetikusan a nézők szemébe néz. (Teszi ezt mindaddig, amíg elérkezünk az előadás végéhez, amikor már Orbán Levente is mellette áll, s egymásra tekintenek. Talán a küzdő ember és a felsőbb hatalom „nagy találkozása” ez?) Szerencsére a túlfűtött, pátoszos momentumokat olykor felváltják a humorral átszőtt pillanatok. Iróniával kérdeznek rá az egyik színésznő kígyószerű mozgására, hogy mit is csinál pontosan, melyre a válasz csak ennyi: „Itt né...” Szintén oldja az előadás néha nyomasztó, kissé erőltetetten filozofikus hangvételét, amikor egy igencsak nagyra szabott bohócjelmezbe három férfiszínész bújik, s az így többfejűvé változott furcsa lény egy, a cirkuszok porondjait megidéző játékba kezd. Mintha az emberi létezés küzdelmeinek (harcainak) különböző változatait szerették volna színpadra vinni az alkotók, csak időközben – valamiért – eltűnt az az egységes olvasat, mely valóban közös gondolkodásra, nem pedig gyanakvó találgatásokra serkentheti a nézőt. Pedig látszólag minden lehetőség adott volt ahhoz, hogy ne csak egy élvezhető előadás jöjjön létre, hanem egy lényegi mondanivalóval felvértezett, komoly színpadi alkotás. Mert a táncos-színészek mozgáskultúrája kidolgozott, a legtöbben érzik is testük határait és tisztában vannak adottságaikkal: hogy képesek valódi téttel bíró művészetet csinálni, még ha az nagyobb kampf is, mint a parttalan filozofálás.