Írhatok naplót, jupiii! – Fesztiválnapló, 7. nap

Rájöttem, hogy minden igazán jó nap rosszul kezdődik. Reggel kóborkutya-vonyításra ébredtem. Hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy a kutyákat, vagy magamat sajnáljam-e jobban. Végül Mártát sajnáltam meg, mert olyan ijedt hanggal kérdezte: te ezt hallod?

Hallottam. Sőt. Csak mivel egész éjjel (na jó, ez túlzás, ugyanis hajnalban feküdtem le) disznókkal álmodtam (a Rokonok című előadás mély nyomot hagyott bennem), nem tudtam eldönteni, hogy disznóvágáson vagyok-e épp, ahol a kutyák búcsúdalt énekelnek, és Márta a böllér, vagy Gyergyóban ilyen egy átlagos reggel. Hát, ilyen.

Ma sem értem el reggelizni, de képzeletben továbbszőttem a disznóvágást, és jóllaktam perzselt disznófüllel.

Szerintem a szakmai beszélgetések állandó résztvevői azt hiszik rólam, hogy egy debil leányka vagyok. Késve érkezem, nem ülök oda a „kerekasztalhoz”, általában kiejtek valamit a kezemből, ami jó nagyot csattan, mindenki rám néz, én zavarba jövök, és mosolygok, mint a birsalma. Amikor pedig megkérdik, hogy valakinek van-e még hozzászólása, lehajtom a fejem. De értsék meg, nem érett még oda a bátorságom, hogy felszólaljak. Ha majd készen állok a véleményvállalásra, felnyújtom a kezem.

Szerintem a Rubin főszakácsa állandó jelleggel disznókkal álmodik. Disznókkal és pityókafölddel. Ennek többnyire mi esszük meg a levét. Meg a húst. Meg a pityókát.

Ha már a disznónál tartok, tetszett a várótermes Bánk bán Ottójának fülcsije. Jó volt beülni a Salamon Ernő padjaiba, úgy nosztalgiáztunk Rékával, Tamással és Beával, mintha a tízéves érettségi találkozóra gyűltünk volna össze. Mindenre rácsodálkoztunk: né, iskolapad; né, román címer a tábla fölött; jaj, milyen rég hallottam azt a szót, hogy becsengettek! Már csak az hiányzott, hogy firkáljunk a padra. Megtettük volna, de egyikünknél sem volt pix.

A délutánok felháborítóan rövidek. Ezt Andi többször nyomatékosítja.

Szégyen, nem szégyen, fesztiválidőszakban néha a következő kérdésekkel ül be a teatrológus előadást nézni: ennek mi a címe?, ki rendezte?, milyen hosszú?, van-e egy kevés csokid? De megnyugtatok mindenkit, ha elkezdődik az előadás, figyelünk, résen vagyunk, sasolunk. Ma duplán figyeltem a temesvári németekre, sőt, egy idő után triplán. Néztem a játékukat, olvastam a feliratot, aztán az első díszletelem eldőlése után azon stresszeltem, vajon mi esik szét vagy borul fel még. Mit mondjak, adtak izgulnivalót rendesen. A préselt lemezre festett erdőrészlet mindkét darabja kidőlt. Hiába, na, Gyergyóban nem áll meg az erdő a lábán.

A szentgyörgyi mozgásszínházhoz én túl kevés vagyok. Szeretem a színházat, szeretem a mozgást. Meg szeretném érteni őket.

Vacsora után a megszokottól eltérő program következett. Nem a szerkesztőségbe igyekeztünk írni, hanem a Livingbe inni, iszogatni, bulizni, bulizgatni. A német tagozat irányt mutatott a rongyrázásban, és a rongy nélküli rázásban is. Ellazulva és nyugisan figyeltem őket, nem féltem, hogy eldől valami a közelükben. Annyira jókedvűek voltak, és annyira érdekesen táncoltak. A szívembe zártam őket (Tamás is, láttam rajta).

Frappáns véget akartam, de reggel hat van. Mindjárt kezdődik a kutyakomédia.
E.

Utóirat: örülök, hogy Andi megérintette a Living plafonját.