Ritkán tévedek be
könyvbemutatóra. Valamiért olyan műfajként él a képzeletemben, mint amilyen az
udvariassági ismerkedés: kezet ráztok, nevek hangzanak el, történik egy kis
social talk – nem történik semmi. Zsigmond Andi tegnapi könyvbemutatóját azért
szerettem, mert mi is bemutathattunk a könyvnek.
Persze a könyv is
ilyen, pimasz, játékos, folyton kérdez. Ahogyan kérdez, arra is visszakérdez.
Kihívja maga ellen a sorsot egy fogpiszkálónyi fakarddal. Az is jó, hogy Láng
Zsolt szeret beszélgetni. Tud is. Az embernek kedve támad közbeszólni, közbe is
szól, mégse támad.
Láng Zsolt
Badiou-val indít, megfagy bennünk a szufla (és felolvad): a kritika hatalmi
aspektusát kapcsolja össze a francia filozófus Pál apostolról szóló könyvével.
Ha jól értettem a hivatkozást, arról a különbségről szólt, hogy a kritika visszaigazolja
a színházi működést, azaz a tudottra, a beváltra, a kánonok és elvárások
erősségére épít, vagy pedig a lehetséges, a még nem létező viszonylatában
működteti a figyelmet. Szereti a könyvben, mondja Láng, hogy a különböző
nézőpontok sokasága oldja a hierarchikus beszédmódot. Andi sok
fesztiválújságban – és a könyv nagy hányadát ezek az anyagok teszik ki –
követte azt az elvet, hogy fontos megszólaltatni a színházi világ rejtett
szereplőit, akik a színházról szóló diskurzus peremén, vagy azon kívül vannak,
és így a szempontjaik sem láthatók. Az érdekel, ami az árnyékban van, mondja,
akire/amire érdemtelenül nem figyelünk; a színész, a néző, az öltöztető, a
szervező véleménye. (Ehhez Láng hozzáfűzi, mit nem szeret a könyvben: az
egymondatos vélemények és lájkok inkább üres gesztusok maradnak.) És ehhez
kapcsolódik, amit Andi a kritika határairól mond – anélkül, hogy
megkérdőjelezné a műfaj bevett formáinak létjogosultságát –: az is kritikai
gesztus, ha valaki elolvassa az ismerőse versét, és véleményt mond róla
(mondjuk e-mailben), ahogyan például a zsűrizés, a fordítás (mert fordításra
érdemesnek tartunk egy szöveget), vagy a kiemelés bármely másik formája is az.
Sok kritikai gesztus
nem a művészi alkotást célozza meg, illetve közvetetten irányul rá. Sok
kritikai gesztus pedig a kulturális mező felépítésére és működésére vonatkozik.
Számomra ez az egyik legizgalmasabb az Andi által kitalált fesztlap-műfajban,
azon túl, hogy ebben a térben nem csak gondolatok, megjegyzések, ötletek,
sziporkák találkoznak, de az erdélyi színház szereplői is (megjelenik egy
közeg). S bár lehet, hogy a könnyed hangvétel, a sikertelen megvalósítás miatt
kívülről sokszor komolytalannak tűnik az egész, minden gyűjtés/rovat mögött van
valami szándék, ötlet, koncepció. A könyv – amelyben tanulmány, elemzés is
olvasható – egyik célja, hogy ezeket a blogbejegyzésekben és papírlapokon
szétszórt gyűjtéseket összefogja. Könyvként talán nagyobb figyelmet szentelnek
neki, mondja Andi.
Sok mindenről
beszélgettünk még, utána is. (Most is motoszkál bennem, amit Láng a kommentről
mondott (hogy a komment magát a szöveget is kommentté változtatja), vagy amit a
sikerről (hogy bezárja a szöveget, egyneművé teszi az adott műről szóló
beszédet) – ezek nem szorosan Andi könyvéhez tartoznak, és mégis, mert a
problematikához. És hát mi lehet jobb egy olyan könyvbemutatónál, ami nem ott
ér véget, ahol véget ér?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése