Szatmári színház, én így szeretlek

Iskolás koromban csodálkoztam rá a Hamletre, hogy milyen nagyszerű dolog... nagyon mély nyomot hagyott bennem a Harag György által rendezett szatmári előadás Csíky Bandival és Elekes Emmával a főszerepben. A Hamletről nekem mindig ők jutnak először eszembe.
Fontos művekkel találkozhattam a szatmáriak előadásában. Parászka ott rendezte a Vihart, óriási, gyönyörűen kidolgozott tablók voltak benne, és Ács Ali Prosperót nagyszerűen, egy életre emlékezetesen alakította.
Örkénnyel ott találkoztam, ott láttam előszöt a Tótékat. A postás volt a legdöbbenetesebb figura, hogy milyen veszélyes lehet, hogy uralkodhat akár egy egész falun.
A szatmári színhaz Parászka idején indult be a legjobban, sokkal eredetibbeket és jobbakat produkált, mint mostanában Csíkban. Csíkban a fő produkció az volt, hogy létrehozott egy társulatot, Szatmáron viszont létezett a társulat, ami jó, nagyszerű, tehetséges emberekből állt, és ezt Parászka ki is tudta használni, nagy előadásokat csinált. (I.)

Örültem, amikor Keresztes Attila odakerült művészeti vezetőként, és létrehozott néhány reménykeltő előadást. Kicsit el tudtak rugaszkodni a korábbi szatmári színjátszási stílustól, aztán ez a törekvés megtorpant. Örülök, hogy fiatal gárda került oda, rendező, dramaturg és néhány színész, akik változtatni akarnak valamit: ez remélhetőleg össze is jön nekik. Jó lenne, ha ismét lenne egyfajta változásra remény, mert mégiscsak Harag György nevét viseli ez a színház, és Harag György színházi létét és mentalitását újítás, nyitottság és kíváncsiság jellemezte mindig. Ha a nevét viseli a társulat, akkor ezt nem szabad elfelejteniük. (K.)

Szeretem Czintos Józsefet. Olyan jó érzés őt nézni.
Szeretem, hogy Harag György nevét viselik. (Szeretem Harag Györgyöt.)
Szerettem a Világjobbítók jelmezeit.
Szeretem őket, mert tőlük láttam először Keresztes-előadást. (T.)

Szeretem a színház épületét, mert jó "színházszaga” van. Szeretem az ottani embereket, mert jó a humoruk. Sajnos ritkán jutok el Szatmárra, de akárhányszor abban a színházban járok, mindig magasztos gondolataim támadnak a színházról. (G.)

Szép emlékeim a színházból: Parászka Romeo és Júliája, melyben két különböző nemzetre hajazott a Capulet és a Montague család. Láttam ott egy jó Portugált, benne Márkó Eszter virtuóz alakításával. Nagyon szerettem a Boldogtalanok világát, Afrimtól. A Chioggiai csetepaté poénjainak frissességét. Keresztes Három nővérében a fiatal Nagy Antalt – bántam, hogy Csíki Orsival elmentek Angliába, megélni. Nagy Csongor nagyon jó színész. Rappert is. Czintost legutóbb a Vaknyugatban láttam, lenyűgözött. A nyugati világ bajnokában Egger Gézát kedveltem, Esztert, az egésznek a hangulatát. A munka frisseségét, igényességét. Azt, hogy érzékenyen, a (színházi) apákhoz való viszonyról is szól. A Rokonokban Bodea Tibor alakítása fogott meg, de az idősebb színészek vagy Rappert, Nagy Orbán is nézhetőek voltak. (A.)



Az idős kollégák szépen, jól dolgoznak. (T.)

Még középiskolásként elbeszélgettem a szatmári Bessenyei Gedő Istvánnal a teatrológia szakról, elmondta, hogy ő miért szereti. Most, a lájk rovatunkban szeretném ezt megköszönni neki. Segített akkor a döntéshozásban, hogy belevágjak-e a lecsóba. Belevágtam. Örülök a Bogár Barbi – Kovács Niki – Sándor Anna-hármasnak! Tehetséges lányok. (E.)

Szeretem, hogy Keresztes Attila megpezsgette a színházat. Keresztes Három nővérét. Afrim Boldogtalanokjának varázslatos világát, Bíró József játékát az előadásban. Szeretem, hogy próbálnak fiatal alkotókat vonzani a színházhoz. A nyugati világ bajnokában az alkotói igényességet (ami alatt a színészi játék kidolgozását, a gondolati igényességet, de Synge szövegének újrafordítását is értem). (A.)

Az ott dolgozó emberek (a kellékestől a világosítóig) adják meg a színház zamatát, akár egy jó bornak. Vannak olyan emberek, akikkel maximálisan meg vagyok elégedve, és nagyon elhivatottnak tartom őket. Ízig-vérig színházi emberek. Ezért különösen szeretem azt a színházat: olyan az infrastruktúrája, amit nem tudsz megvenni, mert a korral érik be. Nem azt mondom, hogy ebből minden fogaskerék a helyén van, de becsiszolódtak dolgok, melyek szinte már apáról fiúra öröklődnek. Ez a szatmári hagyományhoz tartozik, melyet nagyon tisztelek. A színház tervezője is nagyon jó munkát végzett. A színpad és a nézőtér viszonya nagyon jó, az akusztika különösen jó, pontos a formatervezés is, s az  alapfelszereltség, vagyis a süllyesztő, a tervezett forgószínpad is nagy hozzáértésre utal. (A.)

Szerettem Egger Gézát és Márkó Esztert A nyugati világ bajnokában, emellett az előadás egész képi világa is megfogott. A szöveg se volt rossz. Jól megkomponált, egységes kitalált nyelv. A Boldogtalanok Bíró Józsefe nagy kedvenc. De az egész előadás emléke maradandó. A Chioggiai csetepaté tisztaságát is szerettem, és a nagy műanyag halakat benne. (R.)

Szeretem a fiatalokat a szatmári színházban. B.B.-t, K.N.-t, S.A.-t, K.Sz.-t és M.T.-t. (N.)

Előadás után állok a barátommal, és várjuk a nézőket. Kijön egy öreg néni, és megkérdi tőlem: „Maga a rendező?”. Mondja a barátom, hogy nem, ő az. Erre a néni: „Hát, a darabot ki választotta?”. A barátom: „Én.” Néni: „Hát nem valami szoúrakoztató. A színészek jók, de a darab nem szoúrakoztató.” Ezt szeretem. (Zs.)

Az első emlékem Szatmárról: az augusztusi fények a színház előtt, ahogy a fák találkoznak a napfénnyel. Reggel hatkor érkeztem meg a városba, azzal a súllyal, hogy az anyám ott kezdte a pályáját, azokkal a kollégákkal, akikkel majd én is együtt fogok játszani. De csodálatos emberekkel találkoztam ott. Tudom, hogy ha Szatmár nem lenne az életemben, akkor én most nem lennék pályán. Maximális alapozást kaptam ott a szakmából. Ebben része volt Ács Alinak, Czintosnak, Méhes Katinak, Sebestyén Abának, Rappert Gábornak, Nagy Csonginak, aki folyamatosan partnerem volt, és a névsor még igen hosszú. Sok helyen dolgoztam már, de ma is úgy érzem, hogy Ács Öcsi az ügyelők ügyelője. A színházon kívüli barátai közt szociális burokban élhettem. Engem Szatmáron ringattak, a bölcsőm volt. Most is visszatérek néha, és igaz ugyan, hogy egy másik helyzetbe, de úgy érzem, még feladatom van abban a csodálatos közegben. Szatmár a második otthonom, akármelyik is éppen az első. (E.)

Kapcsolódó linkek: