A 20/20 verbatim módszere, a vásárhelyi lakosság
megelevenedett emlékei a színpadon, a Bányavirág kimunkált szirmai, a
Bányavakság giccses díszlete. Az egészséges önirónia. Mindez stúdióban. Hogy
fizikálisan érezzem az orrom alá dörgölést. Valahogy így szeretnék a múltról
gondolkodni. (R.)
Sebestyén Aba. Bartha László-Zsolt. Fülöp Bözse.
Az új marketing. A Stúdió Színház. (B.)
Szeretem, hogy ott játszik Bányai Kelemen Barna.
Szeretem az Éjjeli menedékhely színpadi világát.
Szerettem, hogy a váradi színházzal egyidőben ők
is színpadra vitték a My Fair Lady-t.
Szeretem az egyetemmel közös drámapályázatukat.
Szeretem a színházépületet, mely kívülről ugyan
egy kultúrházra emlékeztet, de ha bemegyek, mégis elkap a színház-feeling.
Szeretem a Bányavirág pálinkaszagát.
Szeretem, hogy figyelnek a kortárs szövegekre.
(T.)
Szeretem, hogy amikor megkérdezik tőlem, "na, és Erdélyben milyen
fiatal drámaírók vannak?", jó érzés azt mondani: Székely Csaba. Szeretem a
Bánya-műveket, a szellemességüket, a bölcsességüket, a valóságérzékenységüket.
Meg azt, hogy milyen jól, szépen összeállt ez a történet a Yorick Stúdióval
együtt. Bányai Kelemen Barnát – a gesztusai beköltöztek az agyamba. Oké, a
szívembe is. Nagy Dorottya érzékenységét. Tompa Klárát. Sebestyén Aba
lelkesedését. (A.)
Szeretem, szeretem a számomra nagyon kedves és
tehetséges színészeket. Szeretem, szeretem Sebestyén Abát, az én édesapámat.
Szeretem Bányai Kelemen Barnit mindenben, mindenhol. Szeretem Bokor Barnit.
Szeretem a többi színészt is. Szeretem a Yorickot, és a Tutunt is szeretem.
(N.)
A marosvásárhelyi színházi élet sokszínű: ott van
a Nemzeti, a Yorick Stúdió, az Ariel, és a többi kezdeményezés. Ja, és szeretem
Kelemen Barnit. (Cs.)
A lehetőséget. (Ö.)
Imádtam Bözsét mint tanárt. (T.)
Sebestyén
Aba kezdeményezései lehetőséget adnak a színészeknek a kiugrásra, és arra, hogy
néha olyan munkáik legyenek, melyekre egy kőszínházban kevésbé van lehetőségük.
(M.)
Tetszett, hogy futott egy ilyen
kezdeményezés: Gyere nagyival a színházba. Néha jókat csinál a Yorick is.
Vagányság, hogy vannak a várban színházi terek. Illést a Bányavirágból
szeretem. A könyvvásár a színházban is szimpatikus kezdeményezés. Megemlítem
Galló Ernőt is, ha már odakerült. És végre van a színháznak honlapja. (R.)
Az egyetemen minden színházművészeti szak
megtalálható, így a diákok már első évtől kipróbálhatják a különböző szakmák
közti együttműködést. Egy rendező már az egyetem alatt összeválogathatja a
stábját: dramaturgot, drámaírót, látványtervezőt, koreográfust, zenészt,
zeneszerzőt stb. Folyamatos az együttműködés a színész és bábszínész szakokkal.
Olyan inspiráló és tehetséges pedagógusok is tanítanak, mint B. Fülöp Erzsébet,
Dobre-Kóthay Judit, Bartha József, András Lóránt, Bányai Kelemen Barna, Gecse
Ramóna, Berekméri Katalin, Tompa Klára, UngváriZrínyi Ildikó, Székely Csaba,
Strausz Imre István, akik alapszakmájukban is bizonyítottak. Létezik Akadémiai
Műhely és saját Stúdió Színház.
A Nemzeti Színház az elmúlt években lehetőséget
és munkát adott egy osztálynyi teatrológiát végzett diáknak. A már felsorolt
egyetemen is tanító színészeken kívül, itt alkot Lőrincz Ágnes, László Csaba,
Bartha-László Zsolt, Bokor Barna, Galló Ernő, Kovács Botond. Fontosnak tartom a
fiatal színészek lendületét, munkamorálját.
Szeretem, hogy ott él Barabás Olga. Szeretném, ha többet
rendezne/rendezhetne, tanítana. (M.)
Imádtam anno Novák
Eszter Szentivánéjijét. Szerettem Harsányi Platonovját. A 20/20-at. Azt
mondják, a Gézagyerek is jó, nagyon megnézném már.
Vásárhelynek jó
lehet, hogy Barabás Olga ott rendez. Jó neki, hogy van László Csabikája, Puskás
Győzője. Szeretem Öcsike humorát. Szélyes Ferenc Csűrszínházát Mikházán.
Szerettem a Vásárhelyen végzett fiatal színészeket a Tandem projektjeiben.
Jó benne, hogy ott
kerültek színre a Bányák!
Azt is bírom, hogy sokáig egyetlen város volt, ahol működött független
társulat: a Yorick.
Tetszik a honlapjuk sárgája, s az is, hogy Erdélyben elsőként
készítettek mozgóképes műsorfüzetet (Pezsgő). (A.)
Amikor nem
csinálunk eklektikus futurista haknikat, inkább készítünk marosvásárhelyi
nemzeti színházas dolgokat. (B.)
Minden adottsága
megvan: jó a társulat, a tér, az infrastruktúra, a színpadtechnika, a jogi és
gazdasági felkészültség. (Már csak a lélek hiányzik belőle.) (D.)
A Mélyben című előadásban a Nyuszi. (F.)
Büfé. (B.)
Bányai Kelemen
Barni egy isten.
Szeretem, hogy a
színis diákok otthon érzik magukat a színházban. És a színészek otthon érzik
magukat a színin.
Szeretem az
önkéntes jegyszedő, műsorfüzet-áruló diákok kedvességét.
Szeretem, hogy
elindultak valami új fele.
Szerettem a Gézagyerekben Csabikát. Igazából minden
esetben szeretem Csabikát.
Szeretem
azt a projektjüket, hogy minden évadban kell lennie legalább egy olyan
előadásnak, amiben játszik egy egész színis osztály. (E.)
Kapcsolódó linkek: