Arról, hogy jó kritikát olvastunk(-e)

Érdekel a színház. Érdekel, hogy ki mit gondol arról, amit lát. És jó, hogy ezt leírják, mert én teljesen másképp látom. Színész vagyok, nekem minden fontos kell legyen, minden pillanat, amit a színpadon töltök, és nemcsak. És mégis, kívülről nem is olyan csodálatos az egész. És mindenkinek igaza van.
Mindent, és azt hiszem, elég sokat olvasok. Mindent elolvasok, mert mindenkinek olyan fontos a saját írása, mint nekem az előadás, amiben játszom. Tisztelem minden gondolatát, függetlenül attól, hogy vannak bizonyos dolgok, amivel nem értek egyet.
Én még igazán jó kritikát nem olvastam, mármint magamról, olyan előadásról, amiben játszottam. Még nem jött el az ideje. Vagy ami fontos volt, és amiről olvastam volna, arról nem írtak.
Nemrég olvastam egy írást, amivel nem tudtam egyetérteni. Egyetlenegy dologgal. És a gond az volt, hogy belegondoltam abba, hogy ha én nem a színpadon lettem volna, hanem a nézőtéren, akkor én is ezt láttam volna. De a rendező kérte így... hogy csendben, szó nélkül, de ez megzavarta azt, aki írt erről az előadásról. Elgondolkodtam, hogy most akkor hogy legyen???
Senkinek sincs igaza, vagy éppenséggel mindenkinek. Mindenkinek tisztelni kell a gondolatait, már amennyire lehet. Nem kell elfogadni, de nem kell harcolni. Tisztelni csupán.
Én sokat bajlódom ezzel. Szeretnék szépen élni, tisztán, félelem nélkül, rossz gondolatok nélkül, de annyi minden van ebben a SzínházVilágban... Annyi az irigység, a rossz gondolat, és sokszor nem is akarják az emberek, de egyszerűen ott bujkál bennünk.
Mert semmi nem biztos, és mindig attól rettegünk, én legalábbis, hogy meddig leszek jó, vagy mikor leszek jó? Szükség van-e rám? Ezt kell-e nekem csinálni? Meddig? És olyan könnyen dobáljuk a szavakat, a véleményeket. Ez tetszik, az nem! És ennyi.
Közben annyi mindent odaadunk magunkból... és hiába, nincs biztonság. Én csak jól akarok lenni, jobban, mert ez így nehéz. Felőröl. Elpusztít. Megsemmisít. Így a Világ. És ezt nem akarom. Már nem akarok harcolni. Csak adni az embereknek, addig, amíg tudok, amíg van, amit. Kiss Bora – színész, Csíkszereda

A tavalyi Teszten megismerkedtem Zsehránszky Istvánnal. Akkor a Peer Gynt-tel nyitottunk, és ő hihetetlenül jól látta a problémákat, a hiányosságait, de a jó oldalát is dicsérte a darabnak. Jóindulattal közelített a színészek munkájához, de következetes volt és őszinte, ami nem mindig simogatta a lelkünket, de sokat tanultam belőle. Jó kritikákat olvastam a Rosencrantz és Guildenstern halott-ról, a Gardéniáról is, főleg román kritikusoktól. Tasnádi-Sáhy Noémi – színész, Temesvár

Stuber Andrea írása, naplója az idei Poszt-ról. Izgalmas írás, és finom kritika is egyben. Aszalos Géza – színész, Temesvár

Üdvözlet Váradnak, Jászay Tamás a nagyváradi Miniévadról. Tóth Tünde – színész, Nagyvárad

Ugrai István írása a Békeidőről, a 7óra7-ben. Az mindig szimpatikus, amikor egy egész "stáb" munkájára odafigyelnek, és egyben méltatják. Lőrincz Rita – színész, Temesvár

Szabó Réka írása az Ifeszten: Plazma2, avagy azOvibrader.
Ballabás Sándor Dániel: Egy államférfi magánélete a Köztársaságról. Véleményt mondtak, indokoltak és így adták át, véres szájtól mentesen. Dénes Gergely – színész, Székelyudvarhely

Az utóbbi időben elég kevés színházi kritikát olvastam és az igazat megvallva nem is nagyon maradtak meg, de ez talán nem az én hibám. Vagy de. Kolozsi Borsos Gábor – színész, Gyergyószentmiklós
Túl sokan írnak. Nehéz olyat találni, ami valóban felkészült, hozzáértő, nem felületes, elhivatott szakember által, illetve az előadás, az alkotók érdekében íródott. László Zsuzsa – színész, Marosvásárhely

Erre a kérdésre nemigen tudok válaszolni, mert gonosz és zsémbes vagyok, kisebbségi komplexussal tetézve. Kozma Attila – színész, Csíkszereda

Bonczidai Éva: Kakastalanság közhelyekkel (Artus – Goda Gábor Társulata Kakaskakaskakas előadása), mert nagyon jól megfogalmazta az előadás gondolati világát. Közelebb is vitt hozzá, és elolvasva újra átélhettem az előadást. Hozzásegített, hogy jobban megérthessem mi történt a színpadon. Mihály Szilárd – színész, Gyergyószentmiklós

Nemzetellenes szocreál giccs – Vécsi Nagy Zoltán művészettörténész írta ezt a Bányavirágról a Facebookon. Székely Csaba – drámaíró

Legutóbb Koltai Tamás tollából olvastam ilyesmit. Ennek a román megfelelője számomra Marian Popescu. Teljesen mindegy, hogy rólunk vagy másokról írják, a legfontosabb, hogy maga az írás jó legyen. Balázs Attila – igazgató, színész, Temesvár

Ugrai István Fejjel a falnak. (Örkény István Színház Peer Gynt előadásáról) Pap Tibor – színész, Csíkszereda

Ugrai István: Szintézis, a Békeidőről, a 7óra7-ben. Tar Mónika – színész, Temesvár

Elég régen olvastam már kritikát, ami nem csak okoskodó élménybeszámoló. Ezek közül volt román és magyar nyelvű is. Barabás Árpád – színész, Székelyudvarhely

Mircea Morariu: Trista evanescenţă a clovnului, és a Kant-ról írt kritikája, Proics Lilla a De mi letta nővel? kritikája a KisLapokban. Borzasztó hiúságomnak betudhatóan olyan előadások kritikáit olvasom, amiben érintett vagyok. Amúgy ritkán olvasok kritikát, inkább saját szememnek szeretek hinni. Mátyás Zsolt Imre – színész, Temesvár

A Bányavirág és a Bányavakság előadásokról Oana Stoica: Cînd sufletul se curge din sticlă.  Sebestyén Aba – színész, rendező, Marosvásárhely

Én csak arra emlékszem, hogy a Játéktérben olvastam és férfiember tollából, kolozsvári előadásokról. Meglepetésszerű örömmel töltött el, hogy a színészek munkáját több előadásban végigkövette. Amúgy a Játéktérnek nagyon örülök, hiányzott már egy olyan erdélyi kiadvány, ami rólunk, értünk szól. P. Fincziski Andrea – színész, Székelyudvarhely

Nem olvasok kritikát. Ha muszáj megneveznem valakit: MGP (Molnár Gál Péter) egy HOPPart-ról szóló írásáról, még egyetemi éveim alatt a kollegáim eldöntötték, hogy visszataszítóan száraz. Nekem tetszett. Crăcea Ádám – irodalmi titkár, Temesvár

LEGáltalánosabban – Az jó, ha pár napnál tovább tudok emlékezni egy kritikára. Ez jelenti azt, hogy jól van megírva: logikusan közöl valamit. Azon túl, hogy mit állít, az az érdekes, ahogyan a mondatok kapcsolódnak. Mindig szeretem és figyelem Varga Anikó írásait (Revizor, Játéktér), vagy akár a Kutszegi Csabáét (Tánckritika). Van úgy, hogy teljes mondatok megmaradnak sokáig. LEGkonkrétabban – Zsigmond Andi mágikus kérdése: Mi kritika még? Fodor Györgyi – irodalmi titkár, Gyergyószentmiklós

Nálunk a kritika igencsak problematikus. Vannak jó tollú emberek a fiatal és az idős generációban is, de kicsit erősebb löket kellene a vajdasági kritikaírásnak. A helyzethez hozzátartozik, hogy az egyetemen nincs ilyen szakirány. Szerbül sokkal több kritika jelenik meg rólunk, mint magyarul. Gyarmati Kata – dramaturg, igazgató, Újvidék

Egy évvel ezelőtt a dance.movement.theater fesztiválon Gyergyóban, bemutattuk a 30 perc című előadásunkat. Erről megjelent egy kritika, amit Cătălin Bogdan írt. Ezt azért szerettem, mert úgy írt az előadásról, mintha részt vett volna az egész próbafolyamaton. Minden mondata az én gondolataimat tükrözte. Cári Baczó Tünde – koreográfus, Temesvár

Nagyon ritka az olyan kritika, amellyel teljesen egyet lehet érteni. Azokkal nem tudok egyetérteni, amelyek számon kérnek olyasmit, ami egy saját olvasata a darabnak, a “hogy kellett volna” kritikák. Minden kritikus, mielőtt kritikát írna, nézze meg, hallgassa meg Anton Ego speech-ét a Ratatouille-ból. Szűcs-Olcsváry Gellért – színész, Székelyudvarhely