Át meg át a napsütötte sávon

Az előadás esküvőbe torkollott. Meg szülinapozásba. Meg tüntetésbe. Vidám tombolásba.

Ahogy annak egy színházban lennie kell.

Kezdődött azzal, hogy árgus szemmel figyeltük a nézőtér díszítéseit. Szóval ez lenne a mi színházunk, ha a románok száz évvel ezelőtt el nem veszik. (Hogy az épületet osztrákok tervezték, részletkérdés.) Há-há, de fából vannak a székeik, nem úgy, mint a magyar színháznak!...

Folytatódott azzal, hogy a népmeséből ihletődött történeten a felnőtt világ igazságai ütöttek át. A gyerek nézők kérdései elhalkultak, a felnőtt nézők érdeklődése megélénkült.

Először csak a zeneszerzőt (Ada Mileát) meg a rendezőt (Dabija) ismertük, ők vonzottak oda a román színházba. A színészeket az előadás során szerettük meg, árnyalt játékukat, okos derűjüket. Csak egyes kulturális utalások maradtak kérdőjelesek. Nem baj, megkérdezzük Emesét a szünetben, neki román barátja van. Vagy Ioanát az előadás után, amikor eljön velünk a magyar borozóba.

Az előadás végén Pepelea, a szegénylegény feleségül veszi Sânzianát, a király leányát. Mindenki táncol. A kikosarazott kérők is. A nagynéni is, akit korábban vízbe fojtott a saját falunépe. Ünnepelnek a nézők is. Mindannyian vendégek vagyunk egy pazar esküvőn.

Vagy egy szülinapi partin? Mert torta érkezik a nézőtérről, Sânzianának: a színésznő épp ma született. Üdvrivalgás, a taps folytatódik. Meghajlások. A trombitás a tapsrendre verespatakos pólóban jön ki! Mihnea Blidariu az, a Luna Amară énekese, megrögzött aktivista. Az ünneplés új színnel telítődik...

Állva tapsolunk, mert a románoknál így szokás. Mindenki áll, a teremben, a színpadon. Egymás szemébe nézünk. Minden tekintetből öröm árad. Nem magyar, nem román öröm. Emberi.

(Közös...)
A.