Inspi-ráció 1.

Számomra a leginspirálóbb Verebes István volt, akivel a Lila ákácban dolgoztam együtt, ezelőtt jó néhány évvel. Életem legjobb próbafolyamatának tartom még most is. Aszalos Géza – színész, Temesvár

Sértődés ne essék, de eddigi pályám csúcsát Victor Ioan Frunză-vel futottam, őt nagyon inspiráló alkotónak tartom.  Kozma Attila – színész, Csíkszereda

Törőcsik Mari, mert nem csak hihetetlenül jó színész, de hatalmas tapasztalata is van, és bölcs. Minden mondatából tanulni lehet. A korosztályomból meg Porogi Dorka, akit nagyszerű színházi embernek tartok, hatalmas tudással és tehetséggel. Bekő Fóri Zenkő – színész, Székelyudvarhely

Sértődés ne essék, de eddigi pályám csúcsát Victor Ioan Frunză-vel futottam, őt nagyon inspiráló alkotónak tartom.  Kozma Attila – színész, Csíkszereda

Hatházi András, Bogdán Zsolt, Marcel Iureş, és sokan mások. Antal Csaba – színész, Székelyudvarhely

László Sándor rendezte nálunk a Cseresznyéskertet, amiben egy az asszonyát majmoló, szexuálisan túlfűtött cselédlányt kellett játszanom. Nem igazán ment a dolog, de észrevétlenül irányított, annyi türelemmel és bizalommal, hogy a mai napig táplálkozom belőle. Nagyon szerettem még Horváth Csabával dolgozni, mert önfegyelmet, kitartást tanultam, és nem utolsó sorban azt, hogy végig maximalistának kell maradni, még akkor is, ha kompromisszumokat kell kötni. Hajdu Szabolccsal nagyon különleges munkafolyamatban vehettem részt. Furcsa, amit írok, de teljesen elfelejtettem nála, hogy színészek vagyunk, és ez valahogy sokkal nyitottabbá és kreatívabbá tett minket. Rengeteget lehetne még írni, nekem most ők jutnak eszembe, de őszintén mondom, hogy hálás vagyok minden lehetőségért, amit eddig a színháztól kaptam. Tasnádi-Sáhy Noémi – színész, Temesvár—Nagyvárad

Számomra a leginspirálóbb Verebes István volt, akivel a Lila ákácban dolgoztam együtt, ezelőtt jó néhány évvel. Életem legjobb próbafolyamatának tartom még most is. Aszalos Géza – színész, Temesvár

Bogdán Zsolt, a kolozsvári színész és a munkássága. Alázat, Profizmus, Gyermeki lélek és Ravaszság! Pap Tibor – színész, Csíkszereda

Nagy József, Jurij Kordonskij, Thomas Ostermeier, Florin Fieroiu, Horváth Csaba, Tim Burton. Most ezek jutottak eszembe. Cári Baczó Tünde – koreográfus, Temesvár

Robert Downey Jr. Lazaság, egyszerűség, mégis lenyűgöző. Engem általában az nyűgöz le, amikor egy játék mögött óriási munka van, de ez nem látszik. Csak sejti az ember, hogy ez nem egyik napról a másikra lett meg. Galló Ernő játékát szeretem. Hihetetlen, mennyire beleveti magát a játékba. Imádom, ahogy zubog ki belőle az energia. Ahogy uralja az egész teret. Mihály Alpár Szilárd – színész, Gyergyószentmiklós

A bukaresti Odeon-előadások nálunk, a dráMa fesztiválon, Purcărete öniróniája és a fenségessel való játékai, a kollégáim, akiknek elhiszem, hogy nem a színészt látom. P. Fincziski Andrea – színész, Székelyudvarhely

Purcărete, Hatházi András, Bogdán Zsolt, Mátray László, Spolarics Andrea. Tóth Tünde – színész, Nagyvárad

Albert Csilla. Szőke Zsolt – művészeti titkár, Nagyvárad Táncegyüttes

Van két író, akit sokszor és sok helyen említettem már, de most inkább egy harmadikat mondok: Molnár Ferenc, mégpedig azért, amit még életében elért kizárólag az írásai révén. Igazi világkaliber. Székely Csaba – drámaíró, Marosvásárhely

Az egyik Tomi Janežič Sirálya, mert a rendező kőszínházi struktúrában képes volt egy olyan műhelymunkára épülő produkciót létrehozni, ami egyedülálló. Társadalmi jelenségként is fontos nekem ez az előadás. A másik Zsótér Sándornak a budapesti főiskolásokkal rendezett Hamletje és Peer Gyntje. Példaértékű, ahogyan Zsótér nyúl ezekhez az anyagokhoz, és amit kihoz a főiskolásokból. Gyarmati Kata – dramaturg, Újvidék

Bocsárdi László. Hajdu Géza – színész, Nagyvárad

Bocsárdi László. Dimény Levente – színész, Nagyvárad

Schilling Árpád. Bár személyesen nem ismerem, egyértelmű, hogy ő a magyar színház egyik leghitelesebb alakja. Nem köt kompromisszumokat, szókimondó, pimaszul feltárja, és jól az arcukba porolja a társadalom szőnyege alá söpört szemetet. S amikor úgy érzi, hogy egy úton nem lehet tovább haladni, felborít mindent, és kezdi elölről az egészet. Csatlós Lóránt – színész, Nagyvárad

(lábjegyzet: Az ideális Moşu Norbert László! Moşu Norbert – színész, Gyergyószentmiklós)