Képmutatók: APROBAT

Ahhoz, hogy hazudjon az ember, szóhoz is kell jutnia, mondja Molière inasa (Giacomello Roberto) a Csíki Játékszín Bulgakov-adaptációjában. A „színházi koppantó” Porogi Dorka rendezésében egyfajta udvari bolond, aki, mint sok más elődje, anélkül tud kimondani súlyos, de fájóan igaz mondatokat, hogy bárki is felelősségre vonná. Ki jut, ki juthat szóhoz, tevődik fel a kérdés, amikor művészetről van szó? Kinek (és kik) adják kézről kézre a stafétát? Kiket segít és kiket tesz tönkre a mindenkori és a jelenlegi hatalom? Művészet és politikum bénító kölcsönhatását vizsgálja darabjában Bulgakov, a tőle megszokott, húsba vágó szatírával, és vele együtt, nyolcvan évre rá, a csíkszeredai társulat. Hogy mitől lesz mai a Napkirály udvarában játszódó történet? – a válaszhoz elegendő végignézni az elmúlt évek (és évtizedek) kultúrpolitikáját: mi sem változott.

A Képmutatók cselszövése amolyan „rise and fall” történet: hogyan sikerül egy olyan kaliberű szerzőnek, mint Molière (Bogdán Zsolt) elnyernie, majd elvesztenie a király, XIV. Lajos kegyeit. Porogi elképzelésében Molière egy mekegő-makogó, hol bohóckodó, hol véresen elkomolyodó színházi ember. Sem szakmailag, sem magánéletében nem áll dicső magaslatokon: készülő darabjával, a Tartuffe-fel még nem harcolta ki a francia udvar tetszését; frusztrációit csak fokozza az, hogy egykori, mostanra már kiöregedett szeretőjének (vélt) zsenge húgával, Armande-dal (Kiss Bora) lépett tiltott kapcsolatba. Molière ízig-vérig színházi ember, Bulgakov pedig egész drámáját a színház a színházban koncepciójára építi: előadások, próbák, színészek és színésznők, hiúság és megfelelési vágy, mind jelen vannak a központi problematika körvonalazódásában: létezhet-e úgy művészi szabadság, hogy az folyamatosan alá kell legyen rendelve egy, bár szakmailag hozzá nem értő, de a végső döntéseket meghozó hatalomnak.


A hatalom pedig itt is kettős: egyfelől van a Napkirály (Veress Albert), ez a stílusos (sőt, kissé camp), nagyon zen uralkodó, akit semmi nem tud úgy igazán kihozni a sodrából. Helyette Félszeműnek gúnyolt jobbkeze, a hirtelenharagú D’Orsigni márki (Vass Csaba) végzi a piszkos munkát: ő szabja ki a cselszövők büntetését, általa próbálnak eljutni Lajoshoz különféle emberek – többek között a másik nagyhatalom, az egyház. A politikum és a vallás tehát hol karöltve, hol egymásnak szegülve küzd a hierarchia legfelsőbb fokáért, kettejük kereszttüzében pedig ott áll Molière, a mindenkori művész, aki hol erre, hol arra hajolva próbálja érvényesíteni saját és csapatának mondanivalóját, dacolva a cenzúra erejével, kikockázva az intézmények zord szabályait. Bulgakov nemcsak a francia szerző történetét, hanem sajátját (a sztálini elnyomást) is beleírja a darabba, és egyértelmű lesz, hogy a művészet és a politika viszonya egy korszakonként újból és újból felmerülő, és ezért mindig aktuális kérdés lesz.


A csíkszeredai színészeknek sikerült megtalálni a középutat a bulgakovi kifinomult irónia és az előadásban felvetett problematikák között: az előadásban mindvégig megmaradt az egyensúly a humoros és a komoly jelenetek között, a gyergyói közönség pedig hol felnevetett, hol feszülten figyelte Molière történetét. Bár Porogi rendezése összességében pozitív és intellektuálisan is felcsigázó produkció, néhol hiányérzetünk támadt: nem történt meg például a szerelmespár, Molière és Armande közötti fizikai vonzalom, nem tűnt motiváltnak a szerelmi viszony. A kolozsvári vendégszínész, Bogdán Zsolt játéka is elütött a társulat stílusától, a nagyobb jelenetekben érezhetően két különböző előadásmód állt egymás mellett. A színpadkép szimmetrikusságát (díszlettervező: Kupás Anna) megtörte a tér baloldalára felragasztott sok anakronisztikusan ható plakát, amelyek túl későn kaptak szerepet ahhoz, hogy két órán át kiragasztva álljanak. Ezektől eltekintve azonban úgy tűnik, Porogi Dorkának sikerült olyan előadást színpadra állítani, amelyben a társadalmi kérdésfelvetés teljesen megfér a komédiázással.
B.
Kapcsolódó linkek: