Ki az elveszett? Vagy mi veszett el A fiú című előadásban?

Keskeny folyosó vezet a nagyváradi Szigligeti Színház A fiú című előadásának teréhez. Nemcsak a folyosó szűk, hanem a tér is, amiben játszanak. Egy bezárt szoba kiúttalan sorsokkal.

Karácsony előtt az ember legideálisabb esetben a családjával ünnepel, ajándékokat bont, mosolyog, örül. Forgách András drámája nem ezt az idilli képet tárja elénk, hanem egy idős házaspár veszekedéssel teli perceit, ahogy az otthontól menekülve megérkeznek egy kis falusi panzióba. Már a szobába való bepakolás külön ceremónia. Az Anya (Fábián Enikő) hurcolkodik az összes csomaggal, több táska, bőrönd súlya nehezedik rá, plusz a férje (Hajdu Géza) makacssága, aki nem hajlandó az előtérből bejönni. Viszonyuk leginkább egy anya–fia kapcsolathoz hasonlít, ahol az édesanya szünös-szüntelen utasítgatja dacos kisfiát. Hosszú percek telnek el, és még mindig csak ott tartanak, hogy a férj nem akarja levetni a kabátját, ráadásul többször elismétli ugyanazokat a kérdéseket: miért kellett eljönniük otthonról karácsonykor, miért nem a lányukkal ünnepelnek, miért jöttek ebbe a panzióba? A válaszokat megkapja, de nem akarja tudomásul venni. Hamar kiderül, hogy párhuzamos életet él ez a két ember egymás mellett, inkább nehezítik egymás létét, mint könnyítik, mégsem képesek a különválásra. Azaz az Anya nem hagyja el gyámoltalan férjét.
Ők az egyedüli vendégek az épületben, és úgy tűnik, csendesen, egymás szurkálásával telik majd az idő, a szokásos tevékenységekkel. Az Anya beadja esti altató injekcióját férjének, és sétára készül, amikor megjelenik a szobában a falu lelkésze (Dimény Levente). Nemes egyszerűséggel beszélgetésbe elegyedik a feleséggel, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne egy vadidegennel beszélgetni karácsonykor egy panzió szobájában, miközben alszik a férj. Tőmondatok váltják egymást, a lelkész valakit keres, azzal kapcsolatban faggatózik, de rövid időn belül olyan személyes kérdések is elhangzanak, amiket ennyi ismeretséggel csak nagyon boldogtalan emberek tesznek fel egymásnak. Miután a lelkész távozik, az erkélyről beszökve megjelenik A fiú (Varga Balázs), akit mindenki keres, amint az később kiderül. Zavaros és agresszív a viselkedése, ingerlékeny és sebzett. Az Anya türelmes hozzá, pedig egyáltalán nem tudja, hogy ez a fiatalember mit akar tőle, vagy egyáltalán van-e bármiféle szándéka vele. Ha ez utóbbi nincs is, mégis sikerül felbolygatnia a lelkész, a Nyomozó (Pál Hunor), a Gondnoknő (Tóth Tünde), a Kislány (Lászlóffy Emőke), a rendőrök (Szotyori József, Csatlós Lóránt) estéjét, mivel mindenki utána kutat.

A történet három tragikus figura sorsáról szól, az Anya, a Lelkész és a Fiú kilátástalan életéről, és látszólag egyedül a Fiú az, aki ezzel a helyzettel nem alkuszik meg, ő az öngyilkosság gondolatával játszik, de mielőtt megtenné, még közli a világgal. Talán azzal a szándékkal, hogy hátha valaki megmenti, vagy talán az erőgyűjtésre szánt időt hosszabbítja. A körülötte lévők a maguk eszközeivel megpróbálnak segíteni neki, de mivel a saját életük is megmentésre szorulna, félreértelmezik a Fiú szándékát, egymást, és feltárják akarva-akaratlanul a maguk elesettségét.

A díszlet fekete-fehér-szürke, és sajnos az előadás néhány percére is igaz ez a színtelenség. Már a házaspár végeláthatatlan civakodása alatt felmerült bennem a kérdés: meddig lehet a semmiről vitatkozni? Persze tudom, hogy nagyon sokáig, de itt unalmassá vált ugyanannak a kérdésnek az ismételgetése (pedig Hajdu Géza igazán remekül alakította a gyámoltalan férjet). Néha úgy éreztem, hogy túlságosan párhuzamosan futnak ezek a sorsok egymás mellett, nincs kapcsolódási pont és nincs feszültség. Az egyéni tragédiák valamiért nem tudnak kidomborodni, lógnak a levegőben, és éppen ezért nincs hatásuk. A Fiú tragédiája is elvész egy idő után az üres ordítozásokban, a cselekedeteiben nem látom az erőt vagy az erőtlenséget.

A poénok viszont jól időzítettek, és számomra csupán ezekben villant meg a szereplők igazi elveszettsége. Az a fájdalom, amit magukban hordoznak ezek az emberek, elsikkadt, nem tudott felszínre törni. Így nem tudom eldönteni, hogy ez a darab keresi-e valamire a választ, vagy csak a nézők elé tár egy befejezetlen történetet.

E.
Kapcsolódó linkek: