Azt
biztosan nem lehet elmondani a Kollokviumról, hogy ne adna teret – szellemit,
szakmait, virtuálisat, intermediálisat és fizikait – a beszélgetéseknek: reggel
tíz órától délután négyig dekkoltunk a színház kávézójában, hogy a
szentgyörgyiek tegnap esti előadásából, a Játéktérből és a Tandem projektből
okosodjunk.
Köllő
Kata, a szakmai beszélgetések moderátora azzal indította a Bánk Bánról
szóló beszélgetést, hogy bátor kezdeményezés az előadás, le meri rázni magáról
a Katona drámájával szembeni erős elvárásokat, ugyanakkor történelmi esszéként
is olvasható, hiszen nagyobb történeti kontextusban helyezi el a drámai
cselekményt. Ehhez többnyire egyetértően csatlakoztunk, Kötő Józseftől pedig
rövid színháztörténeti összefoglalót kaptunk kanonikus Bánk Bán-színrevitelekből,
megemlítve a szimbolikus olvasat – a szabadság diadalának – fontosságát. A
dráma aktualitásáról szóló eszmefuttatások után arra terelődött a beszélgetés,
ami hiányzik Bocsárdi verziójából (II. Endre megjelenése), ám az értékrendhez
és eszményekhez kapcsolódó problémaként mégis benne van. Bocsárdi verziója erős
kézzel húzott, darabos szöveg, s bár kiemel bizonyos mondatokat, a színészek –
Mátray, Gajzágó és Kicsid – arról beszéltek, hogy ezek nem rögzülnek rögtön,
egy előzetes értelmezés mentén, ők idővel találják meg benne a saját
hangsúlyaikat. Mindehhez hozzá kell tenni azt is, hogy maga az előadás is
változik, jelenetek kerültek ki belőle (pl. a Biberach-Izidóra kettős jelenet)
és apró gesztusokkal gazdagodik (pl. Biberach lágy székfelrúgása Ottó előtt).
Aztán megbeszélt időpontban Sebestyén Rita, a Játéktér
főszerkesztője jelentkezett be skype-on a helsingőri várból, illetve a várral
szemközti kultúrházból, mert kint erős szél fújt (azért kamerán keresztül
homályosan láttuk valamelyest Hamlet otthonát és a tengert). Olyan ez, mint egy
szerkesztőségi gyűlés, mondja valaki, és valóban alig akad köztünk olyan, aki
ne kötődne valamilyen formában – szerzőként, szerkesztőként, szervezőként – a
laphoz, amely novemberben lesz egy éves. Rita nem események, dátumok mentén
beszél erről az időszakról, inkább a lap gondolati backgroundjáról van szó,
kulturális attitűdről és szemléletről, amelyre a Játéktér épül. A Játéktér
lényege, mondja Rita, hogy legyen saját diskurzusa az erdélyi magyar színháznak.
Az erdélyi magyar színházról sokfelől beszélnek, s ez jó dolog persze, teszi
hozzá, de más szempontok szerint beszélnek róla, mint ahogy innen látszik.
Messze nem szándék persze kizárni a
többi szempontot.
Több
mint ötven ember munkája van eddig a lapban, ami azt jelenti, hogy a közeg
adta, egy jól érezhető igényből fakadt. Czegő Csongor szerint ez a közeg
kétfelé viszonyítja magát, a magyar és román színházi kultúrához, és azt
kérdezi, mi a Játéktér szerepe ezen belül. Rita azzal válaszol, hogy egy kultúra
önmagáról szóló beszédéhez fel kell nőni. Ehhez szembe kell nézni azzal, hogy
egy kisebbségi ember/kultúra mindig más, mint a többségi, illetve a kisebbségi
közegre érvényes mindkét szemponttal: egyrészt provinciális, másfelől a
legérzékenyebb, a legnyitottabb, a legprogresszívebb. Ám az is célja a lapnak,
és a közvetve hozzá kapcsolódó projektnek (http://representationsother.wordpress.com/),
hogy egy tágabb közegbe helyezze el az erdélyi színházi kultúrát: más
kisebbségi és migráns színházak hálózatában. Szó esett az őszi lapszámról,
amelyben több kisebbségi – romániai, újvidéki, szlovákiai, ukrajnai,
franciaországi stb. – színházról lehet majd olvasni tanulmányt, recenziót. A
technikai szünetet kihasználva – megszakadt az internetkapcsolat – Csuszner
Ferenc, a lap menedzsere elmondta, hogy a nyomtatott verzió 200 példányban
jelenik meg, ez mind el is fogy (jellemzően egy szakmai, szűk érdeklődői
körben), viszont az online kiadás (http://www.jatekter.ro/?author=1)
már heti negyvenháromezer letöltésnél tart, és mivel ez utóbbi kevésbé van
pénzügyi háttérhez kötve, egyre nagyobb figyelmet próbálnak fordítani rá. Kötő
József szerint a legfontosabb hozadéka a Játéktérnek, hogy integrálja a
színházat az erdélyi kulturális körforgásba.
Rövid
szünet után a Tandemre (https://www.facebook.com/tandemcsoport?fref=tsÖ)
váltunk, és a szívemre teszem a kezem vagy bárki máséra: Derzsi Dezső és
Kónya-Ütő Bence prezentációja nagyon ott volt a falon meg előtte! Pörgettek egy
profi powerpoint bemutatót, miközben gátlástalanul keresztbe kommentelték
egymást. Derzsi általánosan is beszélt a Tandemről, meg konkrétan is.
Megtudtuk, hogy mi ez a kezdeményezés (projekt-alapú összművészeti szerveződés;
különböző színházakból csapódnak össze színészek, illetve képzőművészek,
videósok stb. egy nyári munkára, amely az előkészítéssel együtt kilenc hónapig
tart; önkéntesmunkáról van szó; pályázati úton és támogatóktól szereznek pénzt;
a bázisuk a csíkszeredai Siló – amit úgy kell elképzelni, mint a kolozsvári
Ecsetgyárat, vagy a budapesti Tűzrakteret, veti közbe Zsigmond Andi). És
megtudtuk azt is, hogy mi volt a Derzsi megfogalmazásában utóbbi két, Kónyáéban
első két színházi projektjük, vagyis hogy néz ki mindez az alkotói
gyakorlatban.
A
hangsúly a közegérzékenységen van, amely egyszerre vonatkozik az alkotói
közösség kereteire és a befogadói környezetre. Ez az áramvonalas megfogalmazás
az idei munka bemutatásában nyerte el szimpátiám fele királyságát. A projekt
egy katalán család talált fotóiból indult, erre épült egy médiahekkel
megtámogatott fantáziabirodalom (újsághírek az elképzelt katalán család visszaköltözéséről
Csíkszeredába, valamit a családi kekszgyár újraindításáról). A színházi esemény
forgatókönyvei közösségi rítusokra szerveződtek. A katalán „hagyományokat”
székely hagyományokra illesztve a család egyik tagjának esküvőjét kosaras
bálként hirdették meg, és a vendégek (nézők) valóban étellel megpakolt
kosarakkal érkeztek a Silóba, ahol követték, de alakították is az esküvő
menetrendjét (ellopták a menyasszonyt). A buli azzal ért véget, hogy elfolyt a
terhes menyasszony magzatvize, és az ifjú pár a kórházba sietett. A második
esemény középpontjában a keresztelő állt, amely a családi drámából kifolyólag
(a gyerek valódi apja a család ügyvédje volt) gyilkossággal, illetve az örökké
fiatal családnak a Szíriuszra való emigrálásával zárult. Érdekes volt, ahogyan
Derzsiék a történetet a csapat adottságaihoz igazították (pl. mivel mind fiatal
színészek vettek részt a projektben, a különböző életkorok problémáját a
halhatatlanságot adó keksszel oldották meg), vagy ahogyan a nézői részvételről
beszéltek – a színészi játékot, az ehhez fűződő kétségeiket, félelmeiket
illetően is. Hallgattuk volna még, de eljött az ebédidő.