Színház helyett irodalom

Szeretem Dsidát. Szeretem a költészetét, a verseiben ott lapuló tüzet és halálfélelmet, szeretem a betegség gyötörte költő vízióit életről és elmúlásról, szerelemről és magyarságról. Szeretek néha kisétálni a Házsongárdi temetőbe, elolvasni a sírbolt – búcsúüzenetként felvésett – négy sorát, egyszóval szeretem mindazt, amit Dsida Jenő és művészete jelent. Következésképpen szeretem hallani a verseit is, noha meggyőződésem, hogy a vers elsősorban magányos műfaj, ahol alkotó és befogadó egy harmadik, közvetítő fél nélkül is képes a találkozásra.


Bogdán Zsolt, Csutak Réka és Kovács Éva színművészek közel másfél órán keresztül mondanak Dsida-szövegeket, egy viszonylag egyszerű dramaturgiát követve, melynek lényege, hogy színre lépésüket követően a két női alak mintegy „alájátszik” Bogdán szellemidézésének, aki a költő életútjának legfőbb stációit időrendben pontosan leköveti. Mivel az üres stúdiótérben csak három kottatartó áll (ezeken fekszenek a szövegkönyvek, nem tudni, miért, hiszen a leírtakat láthatóan kívülről tudják), valamint két piros szék (melyekre a hölgyek az előadás egy pontján leülnek néhány percre), van időnk elmerülni a hangzó szövegben, hiszen látni amúgy sem tudnánk túl sok érdekeset. Bogdán Zsolt játéka ugyan magával ragadja a nézőt, hiszen koncentrált jelenléte valóban életet lehel néhány versbe, mindez azonban nem tudja feledtetni a zavaró teatralitást, melynek csúcspontjával rögtön az előadás elején találkozhatunk, mikor a színész – monológját mondva – kezet fog néhány, az első sorban helyet foglaló nézővel.

Dsida művészetének vegytiszta apológiája a „...nyílt sebe vagyok a szíven szúrt világnak” című est, melyet szándékosan nem neveznék előadásnak, hiszen a versek ugyan hibátlan kiejtéssel, tisztán és érthetően hangzanak el, s a kellő pátosz is megvan hozzájuk (főleg Kovács Éva részéről), de a szövegekben rejlő szituáció-lehetőségek, valamint a bennük lapuló játékosság alig-alig került kiaknázásra. Így vált egy színházinak szánt esemény inkább irodalmi szavalóestté. S mindezek ellenére még mindig szeretem Dsidát, sőt, Bogdán Zsoltot mint színészt is, és annak is örülök, hogy erre a közös szenvedélyünkre – vagyis a fiatalon elhunyt, kolozsvári költő szeretetére – rábukkanhattam. De talán e felismeréshez nem szükséges másfél órányi irodalmi és irodalomtörténeti szeánsz.
T.


Kapcsolódó linkek: