A karórám és én – Fesztiválnapló, 6. nap

03:25 – Hajnali fél négy van lassan, vagyis a legalkalmasabb időpont arra, hogy az ember az elmúlt napról fesztiválnaplót írjon. Persze jó volt Sz. Rékával beszélgetni egyet. (Kicsit belecsúsztunk a korán reggelbe, vagy késő éjszakába. Kinek mi.) Nemrég tipegett el lefeküdni, s mikor azt mondom, tipegett, a gyergyói turkálóban vásárolt két sünös mamuszára gondolok. (A sünös lábbeliknek külön-külön is van négy kicsi lábuk, s ha ehhez hozzáadjuk még a Réka kettőjét, az mindjárt tízet ad. Réka, azt hiszem, tudja a titkot: egy teatrológusnak több lábon kell állnia, hogy egyáltalán képes legyen megállni valahogy.) Jó hírem van: laza két óra alatt sikerült megváltanunk a világ színházi részét, továbbá megoldva az egyetemi oktatás minden problémája, és kitárgyalva a kis, erdélyi fesztivál-préri is. Nyugodtan aludhatunk. Jó éjszakát!

22:30 – Krumpli, tehát vacsora. Vacsora, tehát hús. Hús, tehát krumpli. Így köszönt ránk Gyergyó szívében, a Rubinban, napjaink kulináris uroborosza.

19:00 – A szatmári színház előadásaira mindig érdeklődve ülök be, s noha a Rokonok alatt a mögöttünk lévő sorban egy kislány feltűnően ásítozik, én egy ideig tartom magam, és figyelem a színészeket. „Te, ezek jó színészek!” – mondanám a mellettem ülőnek, ha nem lenne bunkóság sugdolózni előadás alatt. Így csak annyit kérdezek: „Te, mennyit tart ez a Rokonok?” Választ nem kapok. (Mások is tudják, micsoda bunkóság sugdolózni előadások alatt.) Szóval figyelem a színészeket, vizsgálom a különös, ámde korhű jelmezeket, meg-meg csap Móricz szele, s mikor nem ezekre gondolok, a rokonok jutnak eszembe, az én saját, külön bejáratú rokonaim. Vajon mit csinálnak otthon? Talán ők is pont most aludtak el? Arrafelé hideg van-e? Ezekre gondolok. Meg arra még, hogy ezek a szatmári színészek jó sokan eljöttek. Volt mit utazzanak, váradiként átérzem helyzetük, s mégsem tűnik úgy, hogy fáradtak lennének. Ez nagy szerencse, gondolkodom továbbra is, hiszen az előadás hosszú, s hiába a beékelt szünet, mégiscsak fárasztó lehet Móriczot játszani Babarczy László rendezésében.

17:23 – Döbbenet. Csak most tudatosul bennem, hogy ma mindössze egy előadást látunk. Pedig lélekben rákészültem egy öt vagy hatórai etapra. Ilyen ez a fesztivál-lét: az ember egyszerűen elkezdi kívánni a pörgést, a kezdések előtti csenddel vegyes várakozást. S hogy ebből ma csak egy jut osztályrészül? Nem baj. Ma pihenünk kicsit. Ma hamar megírom a fesztiválnaplót és irány az ágy.

14:34 – Megfigyelte már valaki, milyen csend van a Livingben a szakmai beszélgetések után? Amolyan szakmai csend. Kiürül mindannyiunk közös nevezője, ez a szerethető közösségi tér, és ezek azok a pillanatok, amikor az asztalokon még minden rendezett, a hamutartók üresek, s valamiért suttogunk. De miért? Talán igaza volt az Állami Zsidó Színház művésznőjének, és a színház valóban egy templom? Talán... Mindenesetre mi suttogunk. (Van ebben valami mélyen színházi, mi több, valami mélyen színház-szakmai: büfék félhomályában összesúgni. Brrr.)

11:20 –  Útban a színház felé egy 1936-ban készült film kockái pörögnek a fejemben. Dévényi László a tanári kar előtt áll, és – Nyilas Misit alakítva – e szavakat mondja: „És én az hittem, hogy a felnőttek jobbak, mint a gyerekek, mert a gyerek még kicsi és nem tudja, hogy mit kell tenni, de a felnőtt már tudja, és én úgy vágytam a felnőttek közé, mint a Mennyországba. Igazgató Úr, én nagyon csalódtam a felnőttekben, mert a felnőttek nagyon rosszak, kegyetlenek, és csak a látszat után ítélnek.” Igen, Misike. A felnőttek már csak ilyenek. De nem rosszak, csak fáradtak és idegesek. Elfáradtak a sok harcban. De nem rosszak ők, Misike, nem, dehogy. Csak harcolnak. Ki ellen? Mióta? Miért? Meddig? Nem tudom, Misike. S ne gondolkozz ezen, légy inkább jó és szorgalmas debreceni kisdiák!

10:36 – A reggel csak akkor reggel, ha az ember átfutja a sajtót és a közösségi médiát. Képbe kell kerülni. Semmi sem lehet fontosabb, mint átrágni magad az igazán lényeges híreken.
T.