Részlet Rogers Brubaker tanulmányából
... A nemzeti kisebbség nem egyszerűen olyan csoport, mely a
népességösszetétel tényeiből adódik. Nem valamiféle statikus, népességösszetételből adódó körülményt jelent, hanem inkább dinamikus politikai
alapállást, vagy pontosabban szólva egymáshoz kapcsolódó, de ugyanakkor
egymással versengő alapállások együttesét, melyek összetartoznak egymással.
Ennek a politikai alapállásnak, avagy összetartozó alapállásoknak három
jellemzője van: akik képviselik, 1) nyilvánosan igényt formálnak arra, hogy
tagjai legyenek egy olyan etnokulturális nemzetnek, amely különbözik a
számbelileg vagy politikailag domináns etnokulturális nemzettől; 2) követelik,
hogy ez a különálló etnokulturális nemzetiség állami elismerésben részesüljön;
3) bizonyos kollektív vagy politikai jogokat követelnek ennek az etnokulturális
nemzetiségnek az alapján. A kollektív kulturális és politikai jogoknak a
nemzetiség alapján való követelései, bár formailag hasonlóak egymáshoz, sajátos
tartalmukat tekintve igen változatosak. Terjedhetnek például a kisebbségi
nyelvű adminisztrációra és oktatásra vonatkozó szerény igényektől a teljes
függetlenséggel határos, széleskörű területi és politikai autonómia maximalista
követeléséig.
A nemzeti kisebbségek alapállásának egyéb aspektusai is
változatosak lehetnek. Míg egyesek helyeslik a „fogadó állam” intézményeiben
való teljes és kooperatív részvételt, mások a szeparatista, együttműködést
kizáró alapállást helyeslik. Míg egyesek tartózkodnak a külső felek iránti
kezdeményezésektől, mivel fontosnak tartják, hogy kinyilvánítsák lojalitásukat
az iránt az állam iránt, melyben élnek, s amelynek az állampolgárságával
rendelkeznek, mások aktívan keresik a külföldi pártfogást és támogatást,
jelentse ez akár azt az államot, amelyben etnikai rokonaik dominálnak, akár más
államokat, nemzetközi szervezeteket. Nemcsak a nemzeti kisebbségek között,
hanem azokon belül is változatosság tapasztalható a kollektív jogokra irányuló
követeléseket és az általános „alapállást” illetően. Az imént felvázolt
alapállások teljes skálája megvolt például a két világháború közötti
Csehszlovákiában élő szudétanémeteknél. Az egyazon nemzeti kisebbségen belüli
alapállások változatossága, az egymáshoz kapcsolódó, de ugyanakkor különálló,
sőt egymással szemben álló alapállások spektruma, amelyeket „ugyanannak” az
etnonacionális csoportnak különböző szegmensei fogadnak el, arra enged
következtetni, hogy az elemzés szempontjából hasznos lehet a mező fogalma. Annak, hogy ezt a Pierre Bourdieu által
tanulmányainak imponálóan változatos sorában kidolgozott és alkalmazott
fogalmat használjuk, megvan az az előnye, hogy így a nemzeti kisebbségre nem
rögzült entitásként vagy egységes csoportként gondolhatunk, hanem azon pozíciók
és alapállások differenciált és kompetitív mezőjeként, amelyeket a különféle
szervezetek, pártok, mozgalmak vagy egyéni politikai vállalkozók vallanak
magukénak, miközben mindegyik „reprezentálni” igyekszik a kisebbséget annak
tagjai, a fogadó állam vagy a külvilág számára, és mindegyik a csoport legitim reprezentációjának
monopolizálására törekszik.
A csoport reprezentációjának terén folyó versengés nemcsak
azok között jelenhet meg, akik a csoport mint nemzeti kisebbség részére
fogalmazzák meg különböző követeléseiket: ilyen versengés indulhat egyfelől a
követelések megfogalmazói, másfelől azok között, akik elvetik a „nemzeti kisebbség” megjelölést és a hozzá társított
követelések egész együttesét. Ez nemcsak elméleti lehetőség. Gondoljunk például
„az oroszokra Ukrajnában” (és tegyük zárójelbe egy pillanatra azokat a
nehézségeket, melyek „az oroszok Ukrajnában” kifejezésben már eleve benne rejlenek, amely világos szintaxisával olyasvalamit jelöl, ami
ténylegesen nem létezik: vagyis egy pontosan meghatározott, világosan
körülhatárolt csoportot Ukrajnában). Többféleképpen megfogalmazható, hogy mit
jelent orosznak lenni Ukrajnában, de a lehetséges változatok közül csak némelyik konzisztens az ukrajnai oroszok nemzeti
kisebbségként való megfogalmazásával. Az ukrajnai oroszokra gondolhatnánk úgy
is, mint olyan, etnikailag orosz származású emberekre, akiknek a többsége
anyanyelveként beszéli az oroszt, de akik mégis az ukrán nemzethez tartoznak –
amely itt politikai, területi, vagy polgári nemzetként lenne értelmezhető,
olyan nemzetként, amely állampolgárai maradéktalan összességének birtokában van
és céljait szolgálja, tekintet nélkül nyelvükre és etnicitásukra, nem pedig
olyanként, amely az etnikailag ukrán származásúak birtokában áll és céljaikat
szolgálja. Ha az ukrajnai oroszok körében ez az önértelmezés dominálna, akkor
nem létezne orosz „nemzeti kisebbség”. Lennének olyan emberek, akik etnikailag
orosz származásúak, és olyanok, akik anyanyelvükként beszélik az
oroszt, de nem állítanák azt, hogy az orosz nemzet vagy nemzetiség tagjai.
Persze nincs semmi esélye annak, hogy ez utóbbi nézet monopolizálná a versengő
identitások mezőjét. Az utóbbi időben visszaszorul ez a nézet, mivel a
kelet-ukrajnai oroszok körében az ukrán gazdaság gyors romlásával párhuzamosan
alábbhagy a független ukrán államiság támogatása. De még így is a versengő
alapállások mezőjéhez tartozik.
Hová vezet mindez bennünket? Ha az itt felvázolt szempontok
szerint újragondoljuk a nemzeti kisebbség koncepcióját, eltűnik látszólagos
egyértelműsége és egyszerűsége. A nemzeti kisebbségek nem olyan, a köznapi
nyelvhasználatnak megfelelő csoportok, amelyek belülről egységesek, kívülről
pedig élesen elhatárolhatók. Ezután is „nemzeti kisebbségekről” fogok beszélni
az egyszerűség kedvéért, de látni kell, hogy ez csupán laza és tökéletlen
jelölése a versengő alapállások mezőjének, és hogy e versengés „tétjei” nemcsak
abban állnak, hogy az emberek nemzeti kisebbségként melyik alapállást vallják
magukénak, hanem abban is, vajon a kérdéses „csoport” (vagy a potenciális
csoport) egyáltalán nemzeti kisebbségként értelmezi és reprezentálja-e önmagát. ...
(ROGERS BRUBAKER: Nemzeti kisebbségek, nemzetiesítő államok és anyaországok az új Európában)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése