Béke a Kollokviumon

Bevallom, a kollokvium utolsó napján kicsit gyúródtam, hogy harmadjára is láthassam a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház Békeidő című előadását. Ez annak is betudható, hogy Hajdu Szabolcs rendezése egy folyamatosan változó, minden alkalommal meglepetéseket tartogató színpadi vízió. Leginkább látomásos színházi kísérletnek gondolom az idén márciusban bemutatott produkciót, melynek szövegét a színészek ötletei és improvizációi alapján maga a rendező írta, aki saját életének néhány fontosabb állomását vitte színpadra a temesvári társulattal együttműködésben. Talán ennek (is) köszönhető, hogy az eddig leginkább filmes munkái miatt ismert rendező szinte végig jelen van a színpadon, s olykor-olykor mintha irányítójává válna az eseményeknek. Megbújik az igluszerű fedett stúdiótér néhány zugában, zongorához ül, és azon kíséri az eseményeket, vagy átsétál a színen, hogy egy-egy szereplőt bevezessen a térbe.


Nehezen lehetne egy koherens mondatban összefoglalni a Békeidő történetét, hiszen jó néhány, első látásra egymástól függetlennek tűnő jelenettel van dolgunk, ha azonban mégis megpróbálkoznánk az összegzéssel, ezt írhatnánk: Langermann Sándor (Szabó Domokos) írót megkeresi két színésznő, hogy színdarabot írjon nekik, az apját gyászoló művész azonban alkotói válságba zuhan, mely lelkileg és testileg is megviseli, végül pedig belehal valamiféle daganatos megbetegedésbe. A történetnél azonban sokkal fontosabbnak érzem az előadás valóság és fikció közti egyensúlyozását, melynek legkiválóbb példája maga az előadás kezdete. A mindig változó nyitójelenet igyekszik aktuálisnak maradni, így a gyergyói bemutatón nemcsak az aradi vértanúkról emlékeztek meg, de beszédet mondott Czegő Csongor, a színház igazgatója és Mezei János, Gyergyószentmiklós polgármestere is. Aztán valahogy a látszólag valós események „elfajulnak”, s belefolynak egy előadásba, melynek első rögzített momentuma egy könyvbemutató, ahol megismerkedhetünk Langermann alakjával.

Az egymásutáni jelenetek önmagukban is élvezhetőek lennének, sorrendjük pedig kiváló dramaturgiai érzékre utal. Hajdu ízlésesen vegyíti sajátos (iróniát is tartalmazó) humorát az egyébként megrázó történet (egy ember fokozatos fizikai leépülése) elbeszélésével, a színészek pedig láthatóan élvezik azt a szabadságot, melyet ez a fajta színházi nyelv megenged számukra. Mivel szinte egyáltalán nem találkozunk a realista színjátszás ismertetőjegyeivel, lehetőség nyílik arra is, hogy egy parodisztikus politikai beszéd után (melyet Balázs Attila profizmusról tanúskodó virtuozitással ad elő), később egy kocsmai beszélgetésnek lehessünk tanúi, mely egy allergiás rohamba s egy éneklésbe torkollik.

A temesvári színház amúgy is sokunk fejében úgy él, mint a kísérletezésre leginkább alkalmas fórum, s a Békeidő csak erősítheti ezen érzésünket. Könnyednek nem nevezhető, ám szerethető és elgondolkodtató szűk két óráról beszélünk, mely – szerencsére – nem vált a rendező önterápiájává (bár, elmondása szerint, saját édesapja halálát dolgozta fel ily módon), és számtalan kapcsolódási pontot kínál nézőjének.
T.

Kapcsolódó linkek:

Nincsenek megjegyzések: