Hétfő. 11.OO

Ma két produkcióról beszélgettek.

Elsőként a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat a ...nyílt sebe vagyok a szíven szúrt világnak… című Dsida Jenő pódium estélyről.

Már a beszélgetés elején felmerült a kérdés: miért neveznek egy Dsida-versekből készült összeállítást pódium estélynek? Ez a megnevezés régies, és közhelyessé tesz egy értékesebb munkát. 

Kisebb vita alakul ki a két generáció között arról, hogy mennyire működött ez a fajta koncepció. Az idősebbek egyértelműen hatásosnak és fontosnak tartották. Zsehránszky Istvánt például azért hatotta meg, mert embert látott a térben szobor helyett. Továbbá fontosnak tartja a költészet terjesztését ebben a formában is. Szerinte a fiatalok nagyon keveset olvasnak, és az előadóművészet részeként könnyebben is terjeszthető, ezért több ilyen költői estre lenne szükség. Erre néhány fiatal azonnali reakcióval rávágta: egyáltalán nem biztosak abban, hogy azok, akik nem olvasnak, bemennek egy pódium estélyre.

Kovács Bea látta, hogy egy idős úr elsírta magát mellette a nézőtéren, de őszintén bevallotta, hogy ő ebből nem tudott semmit átérezni. Nem azért, mert nem szereti a verseket, hisz magyar szakot is végez, de nem látta tétjét ennek az előadásnak.

Kötő József érvei közt volt, hogy Bogdán Zsolt interpretálása megpróbálja lebontani a beskatulyázásokat, így vezet vissza a gyökerekhez. Szépnek találta azt a megoldást, mely eredményeként olyan, mintha a költőt látná, akiben ott és akkor születik meg a gondolat, melyet ott és akkor ki is kell mondania. Úgy érzi, ez az igazi transzszilvanizmus. Ezáltal vált még láthatóbbá számára, hogy Dsidának kisebbségi, transzszilvanista magatartása volt, illetve Bogdán előadásában különösen azzá vált. Ezt színháztörténeti utalásos érvekkel is alátámasztotta. Biztos benne, hogy ha a mi kultúránkban örökséget keresünk, akkor ezt így kell csinálnunk.

A fiatalok erre Nyáry Krisztián munkáival példálóztak és sérelmezték, hogy Bogdán nem lépett ki a költő szerepéből. Élvezhetőbb lett volna, ha performatívabb munka születik. Varga Anikó is radikálisabban képzel el egy ilyen előadást, és nem szereti ezt a műfajt, de fontosnak tartotta leszögezni, hogy egy ízlésesen megkomponált előadás született.

Hegyi Réka az előadásnak köszönhetően kedvet kapott Dsida verseihez, és mostantól őt is olvasni fogja, annak ellenére, hogy eddig nem érezte így.

A beszélgetések moderátora, Köllő Katalin felteszi a kérdést Bogdán Zsoltnak, aki sajnos nem tudott jelen lenni, hogy tudta még intenzíven végigjátszani a Dsida estély után a Csíki Játékszín Képmutatók cselszövése előadásában Moliére szerepét. Ez számunkra örök rejtély marad...

Ezek után döbbenten hallgattam a moderátor szavait, aki azzal folytatja, hogy a Képmutatók cselszövése után Hegyi Rékával elkezdték összehasonlítani az előző este látott előadást Tompa Gábor kolozsvári előadásával. Természetes, hogy eszünkbe jut egy korábban látott előadás, főleg ha hatással volt ránk, de problémásnak bizonyul egy másik előadás felvezetésekor. A beszélgetés során mindketten többször vontak párhuzamot alakítások közt, a szerepek nehézségi faktorára utalva.

A Csíki Játékszín előadásáról elég intenzív beszélgetés alakult ki. Az előadás valóban több kérdést is felvetett, de az előző beszélgetések tapasztalatai alapján meggyőződésem, hogy ezek azért lettek őszintébbek és kegyetlenebbek, mert az előadásnak csupán két fiatal képviselője (Kupás Anna díszlettervező és Vass Csaba, aki a „Félszemű”-t játszotta) volt jelen.

Varga Anikó sokmindent szeretett, de hiányzott számára a rétegzettség, és hogy az előadás egy kicsit átbillent a történetmesélésbe. Pedig a nézőnek titkok kellenek. De ebben az előadásban nem volt mélysége például a titkok felfedésének. Továbbá Bogdán Zsolt váltásai sok lehetőséget rejtettek, de azok is kihasználatlanok maradtak.

Czegő Csongor az Othello Gyulaházán-t hozta fel példaként, melyet ugyan kommersz vígjátéknak tart, de mégis hiteles, ahogy adott pillanattól az előadás valóban félelmet kelt a nézőben. Kupás Anna mesélt a minimalista tér kialakulásának folyamatáról, Vass Csabát pedig szerepéről kérdezték.

Kolozsi Borsos Gábor szerint a társulat színészeinek elég hálátlan szerep jutott ebben az előadásban: mintha sok arctalan embernek kellene statisztálni Bogdán Zsolt mellett. Abban többen is egyetértettek, hogy Kiss Bora Armande szerepében nem volt szerepben, elveszett, nem volt partner. Kötő József egy még erősebb kijelentésre ragadtatta magát: Kiss Bora esetében a nem-jelenlét vele született tulajdonság.

Vitás helyzet alakult ki arról, hogy ez mikor és mennyiben rendezői, és mennyiben színészi felelősség. A beszélgetők azt érezték, hogy több gondolat, helyzet és szerep nem volt pontosítva. Kivételként beszéltek a király szerepéről (Veress Albert). De a szerepek működésképtelenségéért Kötő József a színészek felelősségét is hangsúlyozta: mintha nem gyúlt volna be a motorjuk; hisz nem mindig a rendezőnek kell rugdosnia a színészt. Például azt említette, hogy sok helyen csak külsőségekből építkeztek. Moirron (Papp Tibor) és Az igazságos varga (Fekete Bernadetta) alakítását is gyengének minősítették.

Hosszabban elmélkedtek a hatalom szerepéről, a kommunizmusról. Arról, hogy kik kit teremtenek, és hogyan működhet ez Bulgakov drámájában, illetve hogy rendezéskor lehet-e csak az emberi viszonyokra figyelni. Felvetődött a kérdés, hogy mit jelenthet a hatalmi rendszer egy rezsimek alatt nem élt fiatal embernek, egy fiatal rendezőnek.

Ez a beszélgetés hosszúra nyúlt, de nem csak azért, mert volt miről beszélni. Rövid összefoglalómból is látható, hogy a „mentorok”-nak sikerült az eddigieknél jobban elragadtatniuk magukat. A társulatok hiányában ezt felszabadultabban tették. Emberileg érthető, szakmailag nem. Persze tudom, hogy nehéz pártatlanul véleményt alkotni, hisz erdélyi színházi szakmánk kicsi és elég belterjes ahhoz, hogy mindenki mindenkivel egyszerre jóban és rosszban legyen.

Eddig minden szakmai beszélgetésen részt vettem, és mély hiányérzetem van. Őszintén szólva egyelőre nem érzem tétjét a délelőtti találkozásnak: az építő jellegű megjegyzések fehérholló-számban hangzanak el. Gyakorlati tanácsot egyet sem hallottam három nap alatt. De a társulatok egytől sok hónapig dolgoznak egy-egy produkción, és ha szeretnénk, hogy a jövőben jobb, másabb, szebb előadásokkal érkezzenek, akkor pontosabban kell artikulálnunk nem csak észrevételeinket, hanem elvárásainkat is, és jobban kell motiválnunk egyénileg és társulatilag is őket.

M.
Kapcsolódó linkek:
Kritika az előadásról (Képmutatók cselszövése)
Kritika az előadásról (…nyílt sebe vagyok a szíven szúrt világnak)