Hogyan lett mégis ősz Gyergyóban – Fesztiválnapló, 4. nap

Ma hiába tettem fel a napszemüveget – nem sütött ki a nap.

Negyedik napja vagyunk Gyergyóban, és én lelkesen hangoztatom: nincs is itt hideg! Erre ma szürke minden és ráadásul esik az eső is. Könyörtelenül hétfő van, és egész nap az lesz.

Tizenegykor ülünk be a Livingre a szakmaira, ma a Dsida-estről és a csíkiak Bulgakov-előadásáról lesz szó. Ez utóbbiról kritikát írtam tegnap, kicsit ki akarom húzni magam a beszélgetésből, inkább figyelnék, hasonlítgatnék: mit láttam én, mit láttak ők. A pódiumestély kapcsán azonban előbújik belőlem a kisördög, és felvállalom a fekete bárány szerepét – vitázni kell. Szeretném, ha olyan fórum jönne létre, ahol ki lehet mondani dolgokat. Ahol ki kell mondani mindazt, amivel nem értünk egyet. Fejlődést szeretnék, felzárkózást. Nem másokhoz: magunkhoz képest.

Ebéd körül ismét eszembe jut, hogy hétfő van, ugyanis az eddig szerkesztőségből új helyre költözünk. Ez azt jelenti, hogy a művelődési központban elkezdődött a hét, nincs mindenkinek fesztivál. Meg akarom őrizni magamban a kolli-időszámítást: nem akarom tudni, hogy milyen nap van. Nem akarok rutint. Erre most nagyon rá kell gyúrni: minden nap más, de mégis ugyanolyan, és meg kell tartani magunkban a kíváncsiságot. Ez most azt is jelenti, hogy a Foursquare-en (https://foursquare.com) akkor minden alkalommal be fogok jelentkezni a következő helyekre: Rubin, Living és Figura. Bár már „polgármester” vagyok mindháromban.

A blogot írni-szerkeszteni full-time feladat (Andi rögtön lecsap ránk, ha egy óvatlan pillanatban átadjuk magunkat az édes semmittevésnek). Én a #diszlájkok rovat szövegeit gyűjtöm. Skizoid állapot. Egyrészt eleve bennem van a kritikusi magatartás, másrészt az utóbbi időben igyekszem mindenben a legjobbat keresni (yeah right, ezt még én sem hiszem el). Egyszerre revelatív és elszomorító a színészek, rendezők, dramaturgok, kritikusok, azaz színházi emberek negatív tapasztalatait olvasni. Ugyanakkor azt érzem: nagyon keveset tudok én még minderről. A rovat fontossága számomra megkérdőjelezhetetlen: végre olyan dolgokról beszélünk, névtelenül, ám őszintén, amelyek valós, de – bízom benne – kiküszöbölhető problémák. S ha valamelyikük nem is oldható meg, a róla való párbeszéd létezése már félsiker.

Mindeközben állandóan egy kellemes bizsergést érzek: egyre inkább meg akarom fogalmazni, hogy mi érdekel a színházban és mitől lesz az jó. Eddig nem jutottam sokra, de pörög az agyam. Annyit már biztosan tudok, hogy katarzis nélkül nem éri meg nekem. Nem igazán. Szeretnék meghatódni. Szeretném, ha a szereplők helyett én sírhatnék. Hagyják azt rám. Helyettük szeretnék ordítani, némán, magamban felháborodni. Szeretem, ha valami finoman kidolgozott, rafinált. Ha nem az első, felszínes olvasatot kell látnom. Nem félünk a mélységektől.

Délután a gyergyóiakat nézzük, este pedig Lung László Zsolt egyénijét. Előadás után Tamással arról beszélgetünk, hogy meg lehet-e ölni egy kecskét színpadon. Erről akar drámát írni. Emőke lesz a dramaturg. Majd én írok róla kritikát. A szerkesztőségben ér az éjfél, a kedd pedig már valaki másé. Talán Tamásé?

B.