#anno_domini: ha valakit azért
tartanak jónak, mert egyszer valamikor jó volt.
#beskatulyázás: színészekre
(alkatukból adódóan) mindig ugyanazt a szerepet ráosztani. Nekik azért rossz
ez, mert innen már csak egy lépésre van a fejlődés helyetti stagnálás, a nézőknek
meg azért, mert unalmas mindig ugyanazt a színészt (és -játékot) látni a
hősszerelmes vagy a femme fatale szerepében.
#büféostrom: a színházbüfé embereket félresöprő lerohanása
felvonások között. Itt dől el, hogy igazán ki a nikotinfüggő.
#civilciki: ha olyan színészek énekelnek és táncolnak, akik
nem tudnak, de a szerep megkövetelné, hogy tudjanak.
#dévédnézni: ha a válogatók DVD-n nézik meg az
előadásokat.
#előre_tudom: a kritikaírásnál előre
kiosztott lapokkal játszanak. Ha valaki nem szimpatikus rendezte az előadást, azért is
megtalálják benne a hibát.
#ex_machina: merev és
nehézkes a színházi intézmények működése. A struktúra alá rendelődnek az emberi
energiák, nem pedig fordítva: hogy az emberek alakítanák a számukra és a
környezet számára is megfelelő formát.
#hírcsárda: sokkal többet kellene
kommunikálnunk, bármilyen előjellel. A színházak között működik egy olyan „hírhálózat”,
ami gyorsabban elviszi a hírt, mint ahogy az megtörténne. Rettenetesen bosszant
a nem egyenes beszéd.
#instantkellesz:
"Halló! Bocs a kései zavarásért, de most szólt a rendező, hogy mégis
kellesz a holnapi próbán."
#instantmégsem:
"Sajnálom, hogy ma sem értünk a te jelenetedhez, de sajnos a Színház ilyen...
légy alázatos!"
#kegyetlen_színház: néha érezni, hogy a színház nem szeret. (Még
kegyetlenebb kérdés: kellene szeretnie?)
#ki_se_menetel: lehangoló, amikor
elégnek tűnik a félmegoldás a szereplő színről való kimeneteléhez. Amikor
mondvacsinált okok miatt vagy olcsó reagálás kíséretében vonul el. Pedig egy jó
kimenetel bármikor felér egy jó bejövetellel.
#kolozsvári_arrogancia:
az a szamosmenti életérzés,
amellyel az intézmény a többi város színházait önmaga után rangsorolja, de
alaposan. Vagy alaptalanul.
#kritik_un: egyes, sokat
látott-hallott-tapasztalt kritikusok eleve unottan ülnek be az előadásra, ha az
történetesen ismert darabból készült. Lehet, hogy ők pályafutásuk során tízszer
írtak már Három nővérről, és húszszor láttak Csehov-újraírást, a nézőkről
viszont nem mondható el ugyanez. A magukkal hozott unalom vitathatatlanul kihat
a megírandó kritikára, és az „hányszor láttuk már, jobban” érv sértő lehet a
társulat, a színház számára. Mert az előadás, mégiscsak az egyszeri, halandó
néző számára készül. Bármilyen fájó és borzalmas is ez.
#kritikustusa: idegesítő az a jelenség, amikor egy
rosszabbul sikerült előadás után az ember úgy érzi magát a kritikusi körökben,
a tekintetek kereszttüzében, mintha az összemberiség ellen követett volna el
merényletet.
#kritikus_paradoxon: ha nézőként
üldögélünk (és élvezünk) a közönség soraiban, nehezen tudunk szakmai
hozzáállást produkálni; ha kritikusként vagyunk ott az előadáson, alábbhagy a
szórakozás. Fesztiválon nem tudunk fesztiválozni, mert buli helyett írunk. Ugyanakkor
a fesztiválról kell írnunk. Amin nem veszünk részt, csak módjával.
#magánügy: a szakma szétforgácsoltsága. Táborok (személyes sértettségek,
barátságok) mentén szerveződik az egész színházi élet.
#mindenLEGinkábbtegnaprakellett
#na_én_leléptem: amikor valaki
felháborodva, „hogy lehet ilyen színházat csinálni?” arckifejezéssel viharzik
ki a teremből előadás közben, miközben a plakátra nézve már tudni lehet, hogy
mire számíthatunk.
#nagytestvér: ha magyarországi barátaink kívülről néznek (le) ránk. A
saját dolgainkról kell lennie saját diskurzusnak is.
#nem_az_egész_világ: zavar, hogy valamire azt mondjuk, hogy színház, pedig nem az.
#nézőmustra: az előadás előtti és utáni pár perc, amikor végig lehet mérni, hogy ki, miért, kivel jött. Ülve a legkényelmesebb.
#nincspiráció: a tehetetlenség érzése
egy-egy olyan alkotóval szemben, aki ránk néz, de üres a tekintete, nem akar
semmit, nem inspirál.
#ordítás: a színész
műveli, ha a rendező hagyja, még rosszabb: ha instruálja. Néhány a legtöbb esetben
belefér, de másfél-két órát végigordítani: fölösleges, nem ötletes és
(fej)fájdalmas.
#pedig_a_darab: amikor valaki arról
beszél, hogy mit lehetett volna csinálni a darabból, ahelyett, hogy a konkrét
előadást próbálná megérteni.
#pénztelenség: szimpátián vagy barátságon alapuló ingyenmunkák,
hosszú órák minimálbérért. Igazi kihívás lankadatlan
odaadással és kreativitással dolgozni akkor, amikor a havi *** lejes fizetésből
napról napra (alig) élünk (meg)
#provinciázás: amikor egy
nagyobb színház/kultúra azt gondolja a kisebbről, hogy az provincia, csakazért,
mert kisebb. De csakazért. Pedig lehet, hogy kicsi, de hm!
#pszeudomegváltás:
többször akarjuk megváltani a színházat, mint
ahányszor színházat csinálunk, avagy: nem úgy akarjuk megváltani a színházat,
hogy színházat csinálunk.
#rendezői_arrogancia:
amikor a rendező azt hiszi, hogy csakis az ő
meglátásai mérvadóak, és lenézi vagy mellőzi a többiek, pl. színészek
véleményét. Színészi változata is ismert.
#sans_büfé: kell egy hely, ahol előadás előtt, közben és után találkozni lehet. Nem csak belsősöknek! Ideális esetben a néző is kommunikál, nem feszeng. A Living nem büfé! De mégis mérföldekkel jobb, mint sok más, létező vagy nem létező színházi „kocsma”.
#sans_büfé: kell egy hely, ahol előadás előtt, közben és után találkozni lehet. Nem csak belsősöknek! Ideális esetben a néző is kommunikál, nem feszeng. A Living nem büfé! De mégis mérföldekkel jobb, mint sok más, létező vagy nem létező színházi „kocsma”.
#sans_dramaturg: rendezők
utópisztikus elképzelése, hogy a szöveggel nem kell *annyit* foglalkozni.
Mindenki megsínyli: a lehetetlen mondatokat mondó színész, a színpadot
következetlenül átrendező munkások, a székében szétfolyó, emberileg elviselhető
előadáshosszat követelő néző. A dramaturg létező entitás, aki csak arra vár,
hogy igénybe vegyék.
#sepsi_vár: nem hoznak Kolozsvárra szentgyörgyi előadásokat.
#szellemi_spórlás: amikor színházi
(külsős vagy belsős) alkotók annyira kerülnek viszonyba a munkájukkal, hogy
„megcsinálok ezt-azt, mellébeszélek, és ez így elég”. Megszűnt a kíváncsiságuk,
minden mindegy. Mert minek, kinek. (Ennyiért...)
#színház_paradoxon: szeretem, hogy van, akivel dolgozni. Nem szeretem, hogy nincs,
akivel dolgozni. Unom, hogy nincsenek új témáink. Szeretem, hogy mégis tudunk beszélgetni.
Gyűlölöm a képmutatást. Mindenkit szeretek. Imádok jó előadásokat nézni. Irigy
vagyok, ha jó előadást látok. Sajnálom, hogy sokan hagyják abba a
"színházcsinálást". Örülök, hogy mégis sok embert érdekel. Nem
szeretek színházi újságba írni. Tetszik, hogy Te mégis elolvasod.
#színházi_szaft:
amikor jobban érdekel a színházi élet, mint maga a
színház. Mert előbbi (olykor) izgibb, mint utóbbi.
#színész_szégyen: amikor egy (emberileg és
művészileg) megalázó szerepet kell eljátszani, ami egyszerre szánalmat és
empátiát ébreszt a szenvedését titkolni próbáló színésszel szemben.
#színis_nyerítés: amikor a színis hallgatók
csapatostól beülnek egy előadásra, és a poénokat túlreagálják, kacagás-vonalon,
hogy mindenki lássa: ők értik, miről van szó.
#támogat_ás:
amikor a kritikusi magatartás nem támogató (a támogatást nem bárgyú
lelkesedésként kell érteni). A kritikát mindenki rosszul fogadja, a megfelelő
kritikai kommunikációt is nehezen találjuk meg, pedig a kettő szorosan
összefügg.
#túlokoskodás: néha az a
fekete szék egyszerűen csak egy fekete szék, nem feltétlenül a halálra való
várakozás szimbóluma. (Vagy mégis?
Amikor a színész visszolvassa a kritikát és azt mondja, hogy erről szó sem volt
– az azt jelenti, hogy sokrétű az előadás...?)
#trendelés: fel kell zárkózni, divatba kell jönni... Az időről-időre meghívott vendégalkotók mércéje határozza meg azt is, hogy az otthoni alkotókra milyen mértékben figyelnek oda. (Itt most mindenki gondoljon vaegy nagynevű rendezőre.)
#üvegszem: amikor (tömeg)jelenetekben a színészek semmitmondóan vagy egyszerű reakciót mímelve fordulnak rá egymásra, hogy úgy tűnjön, mintha velük is történne valami.
#trendelés: fel kell zárkózni, divatba kell jönni... Az időről-időre meghívott vendégalkotók mércéje határozza meg azt is, hogy az otthoni alkotókra milyen mértékben figyelnek oda. (Itt most mindenki gondoljon vaegy nagynevű rendezőre.)
#üvegszem: amikor (tömeg)jelenetekben a színészek semmitmondóan vagy egyszerű reakciót mímelve fordulnak rá egymásra, hogy úgy tűnjön, mintha velük is történne valami.
#vásárhelyi_arrogancia: amikor
Vásárhelyre járó színiseknek meggyőződésük, hogy az ottani főiskola jobb, mint
a kolozsvári. Pedig nem. (Vagy igen?)
#vécépapír_deficit: bosszantó, ha nincs papír a női vécében, vagy
ha a tekercs a bacis földön áll. Egy színháznak ne csak a játék- és nézőtere
legyen okés. Az előtér, a büfé, a mellékhelyiségek – mind hozzájárulnak az
összhatáshoz.
#vidéki_barlanghasonlat: értse meg minden színháztámogató, -vezető és eltartó, hogy falura színházat vinni értelmetlen... Se olyan élményt
nem nyújt, se olyan hatása nem lesz egy kis színpadon, minimális technikai
körülmények mellett, mint saját helyén. Nem a kultúrát kell visszavinni a
barlangba, hanem a barlangot fejleszteni a kultúrához. :D Mivel a focihoz mindenki
ért, álljon itt egy focis hasonlat: Miért nem játszik a Fradi és az Újpest
Dombrádon? Na, pont azért.