Nemzet és kisebbség – alapozó

(a Bánk bán napján)

“(…) A Werbőczy által törvénybe foglalt nemzetfelfogást Kézai Simon már a 13. század hetvenes éveiben írt Gesta Hungarorumában teoretikusan megalapozza: a nemzetet a politikai jogokkal rendelkező nemesek alkotják, tekintet nélkül arra, hogy a magyarok véréből származnak-e, vagy pedig – jövevényként – nemesi jogaikat érdemeikért kapták, mivel a nemesek ősei engedelmeskedtek a közösség hadba hívó parancsának, míg a szolgák felmenői nem; a hadba hívás megtagadásáért pedig az utódokra is kiterjedő jogfosztottság, szolgaság, azaz az egyenlő jogúak közösségéből, a nemzetből való kitaszítás jár. (…)

Az első világháborút követő békeszerződésekben kialakított államokat Közép-Európában a nemzetállam elvére építették fel. A problémát azonban a Párizs környéki békék nem oldották meg: az utódállamok mindegyikébe jelentős számú nemzeti kisebbség, magyarok, németek, szerbek, románok, ruszinok, szlovákok stb. Kerültek. (…) A békeszerződések tartalmaztak ugyan kisebbségvédelmi ajánlásokat, a gyakorlatban azonban csekély hatásuk volt. (…)
A náci Németország által kierőszakolt, illetve közreműködésével létrehozott egyezmények (München, illetve a két bécsi döntés), amelyek – legalábbis a hivatkozások szintjén – az etnikai elv teljesebb érvényesítését szolgálták, ugyancsak nem hoztak, nem hozhattak megnyugvást. A nemzeti kérdés megoldatlansága jelentős mértékben hozzájárult a második világháború kirobbanásához.
A második világháborút követő békeszerződések a régi nyomvonalon haladtak (…). Azzal a különbséggel, hogy népességcserével, kitelepítéssel, a nemzeti diszkrimináció durva formáinak alkalmazásával több országban valóban kísérletet tettek az etnikai homogenitás kialakítására. (...)


A kommunizmus hosszú távon a nemzeti-etnikai elkülönülésnek a megszüntetését, a népek egybeolvadását hirdette. Vonzerejét nem kis részben a nemzeti kérdésben elfoglalt álláspontjának köszönhette ebben a térségben. Nem véletlen, hogy hívei között nagy számban voltak találhatóak a nemzeti-etnikai kisebbségekhez tartozó, s ebbeli minőségükben üldözött vagy fenyegetett emberek. (…)
E modell működésének azonban a társadalom totális államosítása, a hatalom végletes koncentrációja, az egyének és csoportok tényleges autonómiájának a megszüntetése, a diktatúra volt. (…)
Néhány kommunista országban pedig az állampárt szövetségre lépett a nacionalizmussal, s a mindenható államapparátust felhasználva drasztikus módszerekkel kezdett hozzá a nyelvileg és kulturálisan is egységes szocialista nemzet létrehozásához. (…) Egy tollvonással szüntették meg például Romániában a magyar autonóm területet, a kolozsvári magyar egyetemet, kezdtek hozzá a magyar iskolarendszer felszámolásához, s az ellenállásnak még a kísérletét is súlyosan megtorolták. (…)

A nemzetfelfogás, s ami még fontosabb, a nemzeti közösség megszerveződésének két modellje tehát változatlanul nem esik egybe, a politikai nemzet – Magyarország állampolgárainak összessége – magában foglal a nem magyar etnikumhoz tartozó személyeket, a kultúrnemzet fogalmába viszont beletartoznak a határokon kívül élő s nagyon erős nemzeti identitással, az anyanemzethez való tartozás tudatával rendelkező népcsoportok. (…)

Tisztán teoretikusan nézve a nemzeti kisebbségek politikai szervezetei két egyenértékű alternatíva között választhatnak. Dönthetnek azon feltevés alapján, hogy – mivel a demokrácia kiteljesedése kedvezőbb körülményeket teremt a nemzeti-kisebbségi követelések teljesítéséhez – előbb és elsősorban az ország demokratikus átalakítását kell elérni, tehát a kisebbségi követeléseket időben a demokratikus átalakulás követelményei mögé kell sorolni. De ugyanilyen jó érvek szólnak a másik lehetséges stratégia mellett: a demokratikus átalakulást eleve olyan irányba kell szorítani, hogy abban helyük legyen a kisebbség kollektív jogainak is. A “megalvadt struktúrák” ugyanis nehezen változtathatók; nem is beszélve arról a nehézségről, amit az élő és naponta tapasztalható nemzeti sérelmek orvoslása elhalasztásának elfogadtatása jelent. (…)

A nemzetiségi pártok előtt álló kínzó dilemma egy évtized alatt sem oldódott fel: törekvéseik nem vezethetnek eredményre, ha ahhoz a többségi társadalom nagyobbik részének támogatását nem tudják elnyerni, másrészt viszont nincs esélyük a sikerre, ha nem tudják maguk mögé állítani az általuk képviselt nemzeti közösség túlnyomó többségét, és nem tudnak nyomást gyakorolni a többségi társadalom politikai erőire.
Az egyik feltétel teljesüléséhez – persze más, általuk aligha befolyásolható tényezők mellett – óvatosságra, rugalmasságra, kompromisszumkészségre, önmérsékletre van szükség, a másikhoz viszont arra, hogy ellássák a nemzeti kisebbség érdekvédelmét, s olyan célokat tűzzenek ki, olyan eszközöket válasszanak, amelyek a nemzeti közösség számára belátható időn belül konkrét eredményeket ígérnek. (…)

Nem lebecsülve persze az egyes országok, illetve az egyes kormányok felfogásában, politikájában megmutatkozó igen jelentős különbségeket, mégis azt mondhatjuk, hogy a szomszédos országok kormányai és a többségi közvélemény meghatározó áramlatai változatlanul a nemzetállam logikája szerint gondolkodnak mind a négy országban: a nemzeti kisebbségekhez tartozók ügyét – legjobb esetben is – az egyéni jogok szintjén hajlandók kezelni.”


(Részletek. Schlett István: Nemzetek és nemzeti kisebbségek. In: Gyurgyák János szerk.: Mi a politika? Bevezetés a politika világába. Osiris, Bp., 2004.)