Szentgyörgyi színház, én így szeretlek

Tetszik, hogy kereső emberek, és itt nem a pénzre gondolok.

Leginkább azt szeretem, hogy amikor társulatként gondolok rájuk, egyúttal közösségként is. De nem úgy, mint ami a mindennapi, vagy a „kulisszák mögötti” színházi működésben nyilvánul meg – amelybe nézőként nincs, nem is kell, hogy legyen betekintésünk –, hanem az előadásaikban érzékelhető egymás iránti figyelemben, abban, ahogyan együtt tudnak lenni a színpadon.

Tetszik a nyitottságuk, ami miatt könnyen tudok kapcsolódni hozzájuk, akkor is, ha nem egyformán állnak közel hozzám az előadásaik. Tetszik, hogy emiatt, az előadások sorozatában van közös történetem velük.

Szeretem az igényességüket a színészi munkában, hogy nem állnak meg az elsődleges megoldásoknál, hogy problémává teszik a játékban a testet, és nem arra törekednek, miként fedjék el azt a beszéddel. Vagyis bonyolultan látják és tudják megmutatni azt, mi minden az ember.

És jó a fesztiváljuk is. (A.)
 *
Van neki egy Pálffy Tiborja, ami csak neki van, így másnak nincs is. (T.)

Mátrayja is van! Szalma Hajnalkája is! Lökije is (Szakács László)! Albu Annamáriája is! Frédije is... Illetve mindenki nagyon jó tud lenni Bocsárdi keze alatt, összeérnek a minőségek, és minőséggé érnek össze.
Meg volt Barabás Olgája, aki nagyszerű előadásokat rendezett! Meg van Bocsárdija, persze...!
Volt a Partok, szirtek, hullámok, a Kasimir és Karoline, az Ilja próféta, a Peer Gynt, az Alexanderplatz... Meg az Alkésztisz, ami máig a legkatartikusabb élményem színházban.
Tegnap Mátray hetyke kis reakciója a Gertrudis által behozott késre. Megdöbbenése a rezesek felbukkanásakor. Hobó helyzetből jövő székfelrúgása.
Vagy az, hogy ez a színház mélyen az emberhez szól. (A.)
*
Meghatározó.
Életformává vált munkájuk eredménye nem csak a színházi szakma szintjén mérhető, hanem a rajtuk felnőtt generáció folyamatosan érdeklődő tekintetén, nyitott művészi és befogadói szemléletén is, érzelmi intelligenciája fejlődésén.
A kőszínházak felnőtté válására a magam részéről nem az évek viszonylatából tekintek, hanem mikor már a belső munka látványosan meghatározza közvetlen közösségét is, ami lássuk be, Erdély szinten folyamatos és nem könnyű feladat.
Örömmel hallgatom, ahogy az alkotók saját munkájukról beszélnek, és most hadd térjek ki különösen a színészekre: mindig tudják, mit csinálnak, de ha nem tudják, keresik. Munkájuk mély tiszteletről árulkodik önmagukkal, színházi közösségükkel, és főként befogadóikkal szemben. (M.)
*
Nagyon közel áll hozzám a Reflex fesztivál. Itt találkoztam először az öregség motívumával olyan formában, hogy az máig meghatározza a hozzá való viszonyulásomat, illetve megközelíthetővé tette számomra a színház és a test kapcsolatainak megértését. (Emma Dante: Trilogia degli occhiali.)
Szeretem a Tamási Áron Színházat, mert közönségcentrikus. Szeretem, ahogy a terekkel dolgoznak, színpad, nézőtér, előcsarnok, büfé, folyosó, minden unalmasnak tűnő helyszín eredetivé válik.
Szeretem azt, hogy bátrabban nyúlnak kortárs darabokhoz, esetleg olyan szerzők műveihez, amelyek kevésbé ismertek. Ez a bátorság a közönség és a társulat közötti bizalmat jelzi számomra.  (R.)

Az előadások úgy maradnak korszerűek, hogy nem kötnek kompromisszumot: nem vállalnak öncélú, olcsó és könnyű megoldásokat a "modernség" jegyében.

A szentgyörgyi környezetre való odafigyelés még a kifejezetten szórakoztatónak mondott produkciókban is észrevehető: a Tesztoszteron zenészei például egy undergroundabb réteg képviselői.

A rendezők jól kiaknázzák a színészek képességeit, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy mennyire veszélyezteti őket a beskatulyázás. (B.)
*
Mert a Bánk bán kapcsán egyszer ezt írhattam: "Bánk bánra jöttünk, hol a pompa, a korhű jelmezek, hol a hazám-hazám?" (T.)
*
Ez egy nagyon WELL DONE előadás.
Itt minden mondatnak ott van a hangsúlya, ahol kell legyen.
Ez egy gyönyörűszép trianoni esszé.
Annyira el van olvasva ez a darab.
Ha valaki így beszél a trianoni fájdalmakról, akkor teljesen rendben van. (K.)
*
Ez egy bátor szembenézés mindenféle történelmi mítosszal.
Ez az előadás az erdélyi magyar színészekben a szabadság diadala.
Beveszem a színháztörténetembe. (J.)


Kapcsolódó linkek: