Október elsején hullott a hó – Fesztiválnapló, 5. nap

Kedves Bea! A kedd nem a Tamásé. Az enyém. És tedd csak el a napszemüveged jövőre, mert már ősz sincs. Tél van. Ma reggel 9,30-kor, útban a Rubin hotel felé jól megáztam. Eleinte csorgott az eső, aztán havas eső lett belőle, majd hó, végül ismét eső. Egész nap zenél.  A két napja mosásra váró, habbal életben tartott hajam összeragasztja. Mert aludni most fontosabb. A plusz 15 perc szundit ébresztő után most kellemesebb ágyban tölteni. Nincs energiám külsőségekre. Össze kell valahogy kaparnom az éjszakánkénti 7 óra alvást, mert másképp nehezen koncentrálok, nem vagyok képes az idővel bánni. Tegnap éjszaka összejött a 6 óra 50 perc alvás. Egész nap jó volt a kedvem. 

Úgy néz ki, belejövök ebbe a fotóválogatósdiba is. Első nap elvállaltam, hogy írás mellett az előadásokról és a mellékrendezvényekről készült fotókat válogatom blogra, nyomtatott felületre, mindenhová, ahol a közönség láthatja és értékelheti őket. Jakab Lóri fotósunknak szuper észrevételei vannak a színházról, színészek reakcióiról, arcokról. Külső szem azt gondolja (beleértve engem is), hogy a legkönnyebb munka egy képet a szövegbe illeszteni, hangulatkeltő eszközként használni, csupán mert jól néz ki, vonzóbbá teszi az írást. Ez nem épp így van. Bizony sok időt igényel a többszáz helyzetkép közül az igazit kiválasztani, olyat, ami hozzátesz a szöveghez, nem csak dekorál, hanem egyenértékűvé válik az épp leírt gondolattal. Ma például, amikor a Bányavirág előadást néztem, folyamatosan Lórit lestem, hogy vajon most fotózza-e épp azt a helyzetet, amelyiket szívesen kitenném reprezentatív fotóként a blogra.  Úgy néz ki, belerázódom.  Persze a hatalmas technikai tudásomnak köszönhetően ma reggel Gábor legfrissebb fotóit egy gombnyomással letöröltem a gépről. Már el is képzeltem a Zsandigábor általi felnyársaltatásomat, leizzadtam, de be kellett vallanom, mi történt. Az összes mai szakmai beszélgetésről készült fotót letöröltem. Aztán Gábor meglepett, ő már elmentette a saját gépére. Megúsztam.  Így élünk, éldegélünk itt mi a szerkesztőségben.

Most egy óra hét perc van, átbillentünk a hatodik napba, mondhatjuk, a fesztiválnak több mint fele lejárt. Ez a nap igazán csúcspont volt. A marosvásárhelyiek napja. Nem emlékszem rövid színházas múltamból olyan hálás közönségre, mint amilyent ma este a Bányavirág és Bányavakság előadásokon tapasztaltam. De azon gondolkodtam, hogy vajon a gátlástalanul áradó poénok és groteszk jelenetek milyen mértékben jelentettek kabarét számukra, és milyen mértékben fedeztek fel bennük ún. drámai pillanatokat. Kicsit bánom, hogy senkit sem kérdeztem meg a közönségből. Mert sajnos a szakmai beszélgetésen nem adódik erre lehetőség. Nincs rá nézői igény. 

R.